بازار سهام

ادامه کم‌نوسانی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۸ واحدی (۰۲/ ۰ درصدی) در سطح ۹۸ هزار و ۹۹ واحدی ایستاد. تردیدها نسبت به پایداری قیمت‌های جهانی، افت نرخ دلار از سقف پیشین و نزدیک شدن به پایان سال، روند کم‌نوسان شاخص را در ۴ روز اخیر (زیر ۱/ ۰ درصدی) و افت ارزش معاملات زیر سطح ۱۲۰ میلیارد تومانی (نسبت به میانگین ۱۴۲ میلیارد تومان بهمن) را رقم زد. در بازار جهانی رشد اندک شاخص دلار تا حدی از مس (۷۱۴۷ دلار) و روی (۳۵۳۳ دلار) و سرب (۲۵۷۹ دلار) حمایت کرد. اما «فولاد» پس از معاملات مناسب برخی محصولات در بورس کالا و گزارش ماهانه مناسب بهمن در کنار «فملی» و «همراه» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. با وجود فروکش موج مثبت خودرویی‌ها، تک‌نمادها در این گروه رشد داشتند و در نمادهای پالایشی تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها رقم خورد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

سد تقاضا در برابر افت دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک 2 تومانی به نرخ 4471 تومان معامله شد. پس از رسیدن نرخ دلار به سقف تاریخی 4910 تومانی (سه‌شنبه 24 بهمن) فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، دستگیری دلالان ارزی و تعیین نرخ دلار از سوی صرافی‌های منتخب افت 435 تومانی نرخ دلار را طی 7 روز معاملاتی رقم زد. اما با شکسته شدن کف حمایتی 4500 تومانی، تقویت تقاضا روند نزولی دلار را کاهش داد. به صورتی که افت تنها 4 تومانی در 2 روز اخیر رقم خورد. لمس سقف 1300 تومانی نرخ حواله‌ای درهم، با توجه به نرخ برابری دلار و درهم، بالاتر بودن نرخ دلار در مناطق ارزی از جمله سلیمانیه عراق با رشد تقاضای آربیتراژی، شناسایی کف قیمتی و نزدیک شدن به پایان سال باعث تشکیل صف‌های خرید و ممانعت برخی از صرافی‌ها برای فروش ارز در میانه معاملات بود.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

رشد سکه در شرایط بازگشت «حراج»

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 17 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 535 هزار تومان معامله شد. روز گذشته افت شاخص دلار با وجود رشد بازارهای سهام رشد طلای جهانی نزدیک سطح ۱۳۴۰ دلاری را رقم زد. همچنان چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا فشار را بر طلا حفظ کرده است. در بازار ارز نیز شاهد کاهش روند نزولی نرخ دلار و رشد قابل توجه تقاضا با حرکت دلار نزدیک سطح ۴۴۷۰ تومان بودیم؛ بنابراین با وجود اینکه پنج‌شنبه هفته گذشته سکه با افت دلار به کف یک میلیون و ۴۸۸ هزار تومان نیز رسیده بود، اما چشم‌انداز رشد دلار و توقف حراج سکه از سوی بانک کارگشایی، رشد ۴۷ هزار تومانی سکه را در ۳ روز معاملاتی اخیر رقم زد. روز گذشته حراج سکه از سر گرفته  شد اما معاملات نزدیک قیمت سکه در بازار آزاد قرار گرفت.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

شروع مثبت طلای جهانی

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1337 دلار معامله شد. با افت شاخص دلار، طلا در ابتدای معاملات روز دوشنبه سقف 1340 دلاری را نیز لمس کرد. با این وجود رشد بازارهای سهام مانع از رشد قابل توجه طلا شد. همچنان با وجود احتمال شتاب گرفتن رشد نرخ تورم، اما در نشست اخیر فدرال رزرو احتمال 3 بار افزایش نرخ بهره در سال 2018 (در مقابل پیش‌بینی برخی موسسات از 4 بار افزایش) ارائه شد. اظهارات رئیس جدید فدرال رزرو در مقابل کنگره می‌تواند چشم‌انداز روشن‌تری ارائه دهد. اما چشم‌انداز ادامه روند افزایش نرخ بهره تحت ریاست جدید فدرال رزرو تقویت شده است. پیش‌تر رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه 10-ساله به سقف 4ساله، 9/ 2 درصد تشدید فشار فروش را در بازار اوراق رقم زد. سخنان ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا نیز می‌تواند بر شاخص دلار اثرگذار باشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

ادامه کف‌شکنی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 9/ 2 درصدی به قیمت 65 هزار و 321 تومان معامله شدند. با تشدید روند نزولی، اوراق روز گذشته زیر سطح 69 هزار تومانی تا کف 65 هزار تومانی معامله شدند. با توجه به رابطه قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق در سطح 2/ 21 درصد قرار گرفته است. با وجود تشدید نوسانات بازار مسکن در ماه‌های آذر و دی (رشد 2/ 50 درصدی تعداد معاملات در آذر نسبت به آذر 95) اما با فروکش نسبی هیجانات بازار مسکن، افت 2/ 3 درصدی تعداد معاملات در بهمن نسبت به دی رقم خورد. اما رشد 1/ 5 درصدی میانگین قیمت مسکن نسبت به دی و رشد ۳/ ۲۲ درصدی نسبت به بهمن سال گذشته رقم خورد. همچنان رشد قابل توجه قیمت مسکن به دلیل پایین بودن قدرت خرید متقاضیان می‌تواند تقاضای مصرفی را در بازار مسکن کم کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

روز آرام نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۶۳ دلار معامله شد. شاهد روند کم‌نوسان WTI‌ و برنت (۶۷ دلار) نزدیک سقف دوهفته‌ای بودیم. تداوم اختلالات عرضه از سوی لیبی با اعتراضات در میدان نفتی الفیل لیبی (۷۰ هزار بشکه در روز) و اظهارات خالد‌الفالح، وزیر انرژی عربستان از نفت حمایت کرد. خالد الفالح اعلام کرد به نحوی از توافق اوپک و غیراوپک و احتمالا در ابتدای سال ۲۰۱۹ خارج خواهیم شد که شوکی به بازار وارد نشود. همچنین اعلام کرد که صادرات این کشور در ژانویه تا مارس زیر ۷ میلیون بشکه در روز خواهد ماند. چشم‌انداز رشد تقاضا و تاخیر در تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌های اروپا با طولانی‌تر شدن سرمای هوا نیز از نفت حمایت می‌کنند. با این وجود افزایش (یک موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای پنجمین هفته متوالی فشار را بر نفت حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید