بازار سهام

کف‌شکنی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۷۱ واحدی (۴/ ۰ درصدی) در سطح ۹۶ هزار و ۷۸۰ واحدی ایستاد. ارزش معاملات (زیر ۱۰۰ میلیارد تومان) افت ۳۳ درصدی نسبت به اسفند را نشان داد. وزیر صنعت و معدن طی نامه‌ای فرمول‌گذاری برای قیمت پایه ۳ محصول فولاد، مس و آلومینیوم در بورس کالا را محاسبه محصولات با دلار مبادله‌ای به اضافه پریمیوم دلار (با هدف کنترل مصنوعی نرخ تورم پس از جهش اخیر دلار) اعلام کرد؛ امری که می‌تواند به ویژه بر فولادی‌ها به دلیل حجم بالای عرضه در بورس کالا اثرگذار باشد و اختلال عرضه این محصولات را رقم بزند. «فولاد» بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشت و سایر فولادی‌ها با فشار فروش مواجه شدند. تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، با فشار بر قیمت‌ها برنت را به کف ۶۷ دلاری رساند؛ موضوعی که فشار بر پالایشی‌ها را تشدید کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

2 سقف‌شکنی دلار در یک روز

دیروز هر دلار آمریکا با جهش 130 تومانی به سقف 5220 تومان رسید. پس از روند کم‌نوسان نرخ دلار در نیمه اول فروردین در کانال 5 هزار تومانی و لمس مقطعی 5100 تومان، کاهش قابل‌توجه حجم معاملات مسکن و کاهش شدید فروش دلار، دو سقف‌شکنی دلار را در یک روز رقم زد. نااطمینانی سیاسی با نزدیک شدن به زمان تصمیم ترامپ در مورد برجام و مذاکرات اخیر بن‌سلمان با ترامپ در کنار رشد نرخ حواله‌ای درهم و اختلالات بازار ارز با توجه به اختلاف نرخ دلار در معاملات آزاد و صرافی بانک‌ها عوامل حمایت از دلار هستند. موضوعی که در ادامه رشد ۳۰ درصدی نرخ دلار در سال ۹۶، روند صعودی دلار را در سال جدید تشدید کرده است. یورو نیز روز گذشته به نرخ ۶۳۴۰ تومان معامله شد. به نظر می‌رسد بازارساز اقدامی برای مداخله در نرخ آزاد ارز نمی‌کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

جهش سکه با سیگنال دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با جهش 34 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 780 هزار تومان معامله شد. رشد 130 تومانی نرخ دلار بالاتر از سقف 5200 تومانی، بازگشت طلا از کف و سیگنال‌ معاملات آتی سکه (قیمت سکه سررسید دی بالاتر از یک میلیون و 920 هزار تومان)، قیمت سکه را از ابتدای سال با رشد 161 هزار تومانی همراه کرد. در بازار طلای جهانی، با وجود روند کم‌نوسان طلا نزدیک کف 1320 دلاری روز پنج‌شنبه، اما روز جمعه با ادامه ریزش بازارهای سهام با تشدید تنش‌های تجاری آمریکا و چین و افت شاخص دلار با آمار اشتغال نامناسب آمریکا، طلا را بالاتر از ۱۳۳۰ دلار قرار داد. امری که در کنار رشد نرخ دلار عامل صعود سکه شد. در اولین حراج سکه در سال جدید، معاملات پرحجم در کانال یک میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رقم خورد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا در ساعات پایانی

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 6/ 0 درصدی به قیمت 4/ 1333 دلار معامله شد. با تشدید نوسانات بازارهای سهام با دستور ترامپ برای بررسی امکان اعمال تعرفه واردات تا ۱۰۰ میلیارد دلار بر کالاهای چینی و همزمان اعلام امکان مذاکره واشنگتن با چین، طلای جهانی در بازه ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۰ دلار نوسان داشت. ادامه ریزش بازارهای سهام و افت شاخص دلار روز جمعه از طلا حمایت کرد. آمار اشتغال آمریکا ماه گذشته با رشد ۱۰۳ هزار شغل جدید (کمتر از پیش‌بینی‌ها) کمترین رشد در ۶ ماه اخیر، عامل حمایت از طلا شد. با وجود ریسک‌گریزی معامله‌گران با چشم‌انداز جنگ تجاری و چشم‌انداز ۳ بار افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۸ (به جای ۴ بار) فشار را بر طلا حفظ کرده است، اما برخی کارشناسان با کاهش تراز تجاری آمریکا و دورنمای رشد مناسب اقتصادی، رشد شاخص دلار را پیش‌بینی می‌کنند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

کف‌شکنی ادامه‌دار «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 5 درصدی به قیمت 60 هزار و 800 تومان معامله شدند. تداوم روند نزولی «تسه»ها و افت قیمت اوراق تا کف 57 هزار تومانی، نرخ سود واقعی وام را به 7/ 20 درصد رساند. با وجود افت 1/ 33 درصدی تعداد معاملات در اسفند نسبت به بهمن، اما تعداد معاملات مسکن در سال 96، رشد 8/ 11 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. در نیمه اول سال، با رشد آرام قیمت مسکن (زیر 2 درصد در اوج تقاضای تابستان) و افزایش تقاضا از سوی «خانه‌اولی»ها با وام صندوق یکم، شاهد رشد تدریجی تقاضای مسکن بودیم. با این وجود در پایان پاییز، با جهش 50 درصدی تعداد معاملات مسکن و سیگنال‌های ورود نقدینگی، تشدید روند صعودی قیمت مسکن و شرایط احتیاطی در متقاضیان مصرفی مسکن، افت قابل‌توجه حجم معاملات اوراق تسهیلات مسکن را رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

دومین هفته نزولی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 4/ 4 درصدی به قیمت 06/ 62 دلار معامله شد. تشدید تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا با چشم‌انداز رشد تقاضا، نفت را به کف 3 هفته‌ای نزدیک کرد. در ساعات پایانی معاملات افزایش (11 موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای سومین هفته در 4 هفته و رسیدن به بالاترین سطح از مارس 2015، در کنار چشم‌انداز عبور تولیدات آمریکا از 11 میلیون بشکه در روز در سال آینده فشار بر نفت را تشدید کرد. همچنین موسسه‌ Cowen&Co رشد 11 درصدی هزینه سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های اکتشاف نفت در سال جاری را تخمین زد. با وجود سطح مناسب تعهد اوپک و غیراوپک به توافق و حمایت ریسک‌های ژئوپلیتیک با احتمال خروج آمریکا از برجام، اما نگرانی‌ها از چشم‌انداز تقاضا با تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین، فشار را بر نفت حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید