بازار سهام

رشد شاخص در معاملات کم‌رمق

شاخص کل بورس در ۴ روز معاملاتی سال ۹۷، با رشد ۷/ ۰ درصدی همراه شد. اعمال تعرفه‌های آمریکا بر کالاهای چین (۶۰ میلیارد دلار تعرفه وارداتی) و اعمال تعرفه بر ۱۲۸ کالای آمریکایی از سوی چین، نگرانی‌ها از جنگ تجاری را تقویت کرد. این عامل و سطح بالای موجودی، مس را در ششم فروردین به کف ۵/ ۳ ماهه (۶۵۳۰ دلار) رساند، اما مجددا به ۶۷۰۰ دلار بازگشت. آلومینیوم نیز جمعه به کف ۸ ماهه (کف ۲۰۰۰ دلار) رسید. همچنان خوش‌بینی به رشد تقاضای چین با رشد ساخت و ساز در ماه‌های بهار در کوتاه‌مدت از کالاها حمایت می‌کند. گزارش‌های مناسب فولادی‌ها رشد این نمادها را رقم زد. رشد نرخ دلار بالاتر از ۵ هزار تومان و رشد متانول بالاتر از ۳۷۰ دلار از پتروشیمی‌ها حمایت کرد. همچنان ریسک نوسانات قیمت‌های جهانی و احتمال خروج آمریکا از برجام عامل احتیاط در بازار سهام است.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

دلار در سقف 5 هزار تومان

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 3/ 4 درصدی به نرخ 5090 تومان معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان نرخ دلار در کانال 4700 تومانی در روزهای پایانی اسفند و محدودیت شدید عرضه ارز، در آخرین روز معاملاتی سال 96 (28 اسفند) مقاومت سقف 4800 تومانی در مقابل دلار شکسته شد. دلار در اولین روز معاملاتی 97، بالاتر از 5 هزار تومان آغاز به کار کرد. دیدار بن‌سلمان، ولیعهد عربستان با ترامپ و نگرانی‌ها از خروج آمریکا از برجام با قرار گرفتن جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران و در معاملات کم‌حجم نوسانات صعودی دلار را تشدید کرد. علاوه بر این حضور پررنگ معامله‌گران در بازار غیررسمی سیگنالی به معاملات نقدی دلار بود. با وجود حمایت عوامل بنیادین، افزایش حجم معاملات و احتمال فشار صرافی بانک‌ها می‌تواند تا حدی نوسانات صعودی دلار را محدود کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

جهش سکه با سیگنال دلار

هر سکه طرح جدید با ثبت رشد 5/ 6 درصدی در هفته اول فروردین به قیمت یک میلیون و 725 هزار تومان معامله شد. با وجود نوسان قیمت سکه نزدیک سطح یک میلیون و 620 هزار تومان در آخرین روز معاملاتی سال 96 (28 اسفند) روز دوشنبه پس از بازگشایی بازار، با نوسان دلار بالاتر از 5 هزار تومان روز یکشنبه و همبستگی 96/ 0 درصدی قیمت سکه با نرخ دلار، سکه با رشد 91 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 710 هزار تومان معامله شد. افت شاخص دلار و تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران طلای جهانی را به بالاتر از 1350 دلار رساند. با وجود افت طلای جهانی در ادامه تا کف 1321 دلاری (روز پنج‌شنبه) همچنان سکه به روند صعودی ادامه داد. روز دوشنبه طلا در کانال 1330 دلاری نوسان داشت، همچنان نوسانات دلار روز سه‌شنبه بر سکه اثرگذار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

تقویت خوش‌بینی به طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1331 دلار معامله شد. در 3 ماه نخست سال 2018، طلا با رشد 7/ 1 درصدی، سومین فصل صعودی را ثبت کرد. نگرانی‌ها از جنگ تجاری با اعمال تعرفه‌ وارداتی آمریکا و تهدید چین از اقدام قانونی علیه آمریکا از طریق WTO ، با بیشترین افت بازارهای سهام از ژانویه 2016 و افت شاخص دلار، طلا را به سقف 1356 دلاری رسا ند. اما رشد شاخص دلار طلا را به کف 1321 دلاری تنزل داد. با وجود کاهش نگرانی‌ها نسبت به کره شمالی، افزایش (25/ 0 درصدی) نرخ بهره در نشست مارس، چشم‌انداز 3 بار افزایش نرخ بهره در سال 2018 (به جای 4 بار) در کنار انتخاب جان بولتون به عنوان مشاور جدید امنیت ملی کاخ سفید (رشد ریسک ژئوپلیتیک)، دارایی‌های صندوق‌های با پشتوانه طلا را به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۳ رسانده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

افت آرام «تسه»ها با کاهش تقاضا

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت هفتگی ۳/ ۳ درصدی به قیمت ۶۴ هزار و ۸۵۲ تومان معامله شدند. «تسه»ها در اسفند افت ۳/ ۳ درصدی و بازدهی اوراق از ابتدای سال به منفی ۲/ ۸ درصد رسید. در روزهای ابتدایی سال نیز کاهش تقاضای اوراق را شاهد بودیم. اما انتظار می‌رود با رشد تدریجی تقاضا، شاهد بازگشت «تسه»ها از کف‌های کنونی باشیم. گزارش بانک مرکزی با وجود افت ۱/ ۳۳ درصدی تعداد معاملات در اسفند نسبت به بهمن، رشد ۶/ ۴ درصدی قیمت مسکن را در یک ماه نشان داد. به این ترتیب رشد ۱/ ۲۶ درصدی قیمت مسکن در اسفند نسبت به سال گذشته رقم خورد. با وجود رشد کمتر از ۲ درصدی قیمت مسکن در ماه‌های تابستان، از آذر سیگنال‌های ورود نقدینگی و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری نوسانات صعودی قیمت مسکن را تشدید کرد. اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، بر تقاضای مصرفی فشار می‌آورد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

ریسک‌های ژئوپلیتیک در بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۶۵ دلار معامله شد. محمد بن‌سلمان از چشم‌انداز همکاری بلندمدت میان اوپک و روسیه برای ۱۰ تا ۲۰ سال آینده خبر داد. اما دیدار بن‌سلمان با ترامپ در کنار برگزیدن جان بولتون، به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تقویت چشم‌انداز خروج آمریکا از برجام طی ۴ هفته آینده و برآوردها از کاهش صادرات به میزان ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز، از نفت حمایت کرد. این عامل در کنار افت شاخص دلار با نگرانی‌ها از جنگ تجاری در کنار کاهش ذخایر نفت تجاری آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها برنت را به سقف ۷۰ دلاری رساند. رشد تولیدات آمریکا به ۴۳/ ۱۰ میلیون بشکه در روز مقاومت سقف مزبور را تقویت کرد. در معاملات کم‌حجم دوشنبه، افت (۷ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا پس از ۳ هفته از نفت حمایت کرد.

آینده  نگر بازار