بازار سهام

ثبت رکورد تاریخی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۱۳۰ واحدی (۲۷/ ۱ درصدی)، بیشترین رشد روزانه از ۸ آبان ۹۵ ، در رکورد تاریخی ۹۰ هزار و ۴۷۰ واحدی ایستاد. قرار گرفتن مس بالاتر از ۷۰۰۰ دلار، رشد ۴ درصدی قیمت فولاد در بازار چین در یک هفته اخیر، افزایش قیمت سنگ آهن به سقف ۲‌ماهه از نمادهای فلزات اساسی و کانه‌های فلزی حمایت کرد. با وجود این، وضع قوانین سختگیرانه چین برای تامین مالی شرکت‌ها برای کاهش ریسک اعتباری (که منجر به تشدید فشار فروش در بازار سهام و رشد نرخ اوراق قرضه دولتی به سقف ۳‌ساله شد) عامل ابهام در پایداری قیمت کالاها است. تداوم رشد نرخ دلار و قیمت نفت در کنار چشم‌انداز ارائه گزارش‌های پالایشی‌ها از این نمادها و رسیدن متانول به بالاتر از ۳۷۰ دلار از پتروشیمی‌های متانول‌ساز حمایت کرد. خودرویی‌ها نیز صعودی شدند. اما همچنان ریسک سیستماتیک سیاسی وجود دارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

نوسانات آرام دلار در سقف

هر دلار آمریکا با رشد یک تومانی به نرخ 4127 تومان معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان قیمت دلار زیر سطح 4100 تومانی در هفته گذشته، از روز چهارشنبه نرخ دلار با رشد تقاضا در ابتدای ماه و با افزایش نرخ درهم مجددا بالاتر از سطح مزبور قرار گرفت. روز گذشته نیز شاهد روند کم‌نوسان نرخ دلار در سقف سال جاری همگام با تغییرات آرام نرخ درهم بودیم. همچنان چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری با نزدیک شدن به پایان سال میلادی از نرخ دلار حمایت می‌کند. با وجود این هشدار رئیس بانک مرکزی نسبت به مقطعی بودن رشد نرخ دلار و تقویت سمت عرضه ارز با رشد درآمدهای صادراتی و کاهش کسری تراز تجاری عوامل تقویت احتیاط در بازار هستند. همچنان تشدید نوسانات سکه می‌تواند با توجه به رابطه الاکلنگی ارز و سکه، به بازار ارز نیز وارد شود.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

تشدید فشار «حراج» بر سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 15 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 390 هزار تومان معامله شد. پس از عبور سکه از یک میلیون و 400 هزار تومان شنبه گذشته، تمایل معامله‌گران به تشدید نوسانات و سیگنال بازار آتی، رشد سکه تا سقف یک میلیون و 437 هزار تومان (روز دوشنبه) و افزایش حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) تا سقف 188 هزار تومان رقم خورد. روز پنج‌شنبه اعلام حراج سکه به صورت تمام و نیم‌سکه در بسته‌های 20 تایی از سوی بانک کارگشایی در راستای ممانعت از حبابی شدن، بر سکه فشار آورد. روز گذشته سکه یک میلیون و 288 هزار تومان در این حراج قیمت‌گذاری شد و مدیر این بانک اعلام کرد تا اطلاع ثانوی فروش سکه روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه انجام خواهد گرفت. امری که فشار بر سکه را تشدید کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

افت آرام اونس طلا

هر اونس طلای جهانی پس از دو هفته صعودی با افت 4/ 0 درصدی به قیمت 9/ 1287 دلار معامله شد. نگرانی برخی از اعضای فدرال رزرو از پایین ماندن نرخ تورم از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو در صورت‌جلسه نشست اخیر، تردیدها را نسبت به روند افزایش نرخ بهره آمریکا در ۲۰۱۸ تقویت کرد. این عامل در کنار رشد یورو به سقف ۶‌هفته‌ای (با احتمال خروج از سیاست خرید اوراق قرضه از سپتامبر ۲۰۱۸ در صورت‌جلسه نشست اخیر بانک مرکزی اروپا) و خوش‌بینی‌ها به رشد اقتصادی فشار بر شاخص دلار را تشدید کرد. با وجود این چشم‌انداز رشد اقتصادی و احتمال کاهش مالیات شرکت‌های آمریکا نوسان بازارهای سهام در سقف‌های چندساله را تداوم بخشید و مانع از رشد قابل توجه طلا شد. اما برخی کارشناسان به احتمال خروج از سیکل انبساطی هشدار می‌دهند. کاهش تقاضای فیزیکی آسیا نیز عامل فشار بر طلا بود.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 8/ 0 درصدی به قیمت 75 هزار و 508 تومان معامله شدند. مطابق روال ماه‌های اخیر در روزهای ابتدایی ماه کاهش تقاضا قیمت اوراق تسهیلات را در مسیر نزولی قرار داد و افت قیمت برخی از نمادها پایین‌تر از سطح 74 هزار تومانی (نسبت به میانگین 76 هزار تومان در هفته‌های اخیر) را نیز به دنبال داشت. با وجود رشد تدریجی تقاضا، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان حبس بازه‌ای قیمت «تسه»ها زیر سقف ۸۷ هزار تومانی تا سطح ۷۴ هزار تومانی را از ابتدای پاییز رقم زده است و میانگین قیمت را در همین بازه در سطح ۷۶ هزار و ۵۵ تومان رسانده است. پیش‌تر رحیمی انارکی، عضو هیات رئیسه بانک مسکن ابلاغ دستورالعمل پرداخت ۱۰ میلیون وام سپرده علاوه بر وام جعاله را برای وام اوراق از هفته جاری اعلام کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

WTI در سقف 59 دلاری

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۲/ ۴ درصدی به قیمت ۹۵/ ۵۸ دلار معامله شد. خوش‌بینی‌ها به همکاری اوپک و روسیه در نشست ۳۰ نوامبر برای تمدید توافق در کنار اختلالات عرضه آمریکا رشد قیمت WTI نزدیک سقف۵۹ دلار، بالاترین سطح از جولای ۲۰۱۵ را رقم زد. در پی بروز مشکلات فنی در خط لوله‌ نفت شرکت TransCanada به آمریکا (عرضه‌کننده ۵۹۰ هزار بشکه در روز)، این شرکت کاهش ۸۵ درصد عرضه خود را تا پایان نوامبر اعلام کرد. این عامل در کنار افت موجودی نفت تجاری آمریکا به میزان ۹/ ۱ میلیون بشکه، عامل حمایت از نفت شد. با وجود این رشد (۹ موردی) تعداد دکل‌های نفتی در هفته گذشته و رسیدن تولیدات آمریکا به رکورد ۶۶/ ۹ میلیون بشکه در روز و بازگشت تولیدات شیل با رشد قیمت نفت، پیچیدگی توافق اوپک را تشدید کرده است.

آینده  نگر بازار