بازار سهام

تداوم احتیاط معامله‌گران حقیقی

آینده نگر بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد 131 واحدی (15/ 0 درصدی) همراه شد. با وجود بازگشت شاخص به مسیر صعودی از ابتدای هفته جاری به دلیل فروکش نسبی ریسک‌گریزی اما سایه ریسک‌ سیستماتیک با مهلت ۶۰ روزه کنگره برای بررسی برجام، تداوم احتیاط به ویژه در گروه‌های مرتبط از جمله خودرویی‌ها را سبب شد. همچنین مجددا تغییر مالکیت (۱۰ میلیارد تومانی) به نفع حقوقی‌ها رقم خورد. رشد اخیر قیمت جهانی فلزات، سیگنال‌های مثبت در بورس کالا، خوش‌بینی به رشد سودآوری فلزی-معدنی‌ها را رقم زده است. همچنان شاهد افزایش فعالیت معامله‌گران در نمادهای تازه‌وارد بورس هستیم. خوش‌بینی‌ها به نرخ دلار و رشد ارز مبادله‌ای نیز از صنایع صادرات‌محور و پالایشی‌ها حمایت می‌کند. همچنان گزارش‌های ۶‌ماهه، نتیجه کنگره ملی حزب کمونیست چین و روند نرخ دلار بر بورس اثرگذار هستند.

 

بازار ارز

بازی دلار با سطح ۴ هزار تومان

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 3 تومانی به قیمت 4008 تومان معامله شد. پس از رشد 4 درصدی نرخ دلار از 3 مهر تا دوشنبه هفته گذشته، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها روز سه‌شنبه گذشته افت دلار را از سقف 4050 تومانی رقم زد. پیش‌تر سطح 3950 تومانی در برابر دلار مقاومت می‌کرد. اما تشدید نگرانی‌ها از خروج آمریکا از برجام، با رشد تقاضای محافظه‌کارانه مقاومت سطح 4 هزار تومانی دلار را شکست. با وجود اظهارات تند ترامپ اما واکنش‌های طرف‌های اروپایی، با کاهش ریسک‌گریزی معامله‌گران بیشترین افت دلار از زمان انتخابات (۳۰ تومان) روز شنبه را رقم زد. در ابتدای معاملات روز یکشنبه افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها حمایت سطح ۴ هزار تومانی را شکست. اما سایه ریسک‌های سیاسی، رشد تقاضای اربعین و چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری در پایان سال میلادی دلار را بالاتر از ۴ هزار تومان بازگرداند.

 

بازار سکه

کم‌نوسانی سکه در انتظار سیگنال طلا

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد اندک هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 312 هزار تومان معامله شد. افت شاخص دلار پس از 4 هفته صعودی، از طلا حمایت کرد. با وجود روند کم‌نوسان طلا زیر سطح 1300 دلاری، آمار نامناسب نرخ تورم‌‌ آمریکا طلا را در ساعات پایانی معاملات بالاتر از 1300 دلار رساند. امری که خوش‌بینی برخی معامله‌گران را به حمایت سطح مزبور تقویت کرده است. اما کارشناسان بخشی از رشد جمعه را به دلیل تشدید هیجانات بازار می‌دانند. همچنان چشم‌انداز رشد تدریجی نرخ بهره آمریکا، فشار را بر طلا در میان‌مدت حفظ کرده است. در بازار ارز نیز پس از افت 30تومانی دلار روز شنبه، روز گذشته با رفت و برگشت دلار زیر سطح ۴ هزار تومانی شاهد غلبه احتیاط میان معامله‌گران بودیم. تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار کم‌نوسانی سکه را رقم زد.

 

بازار طلای جهانی

سطح شکننده ۱۳۰۰ دلاری طلا

آینده نگر بازار

هر اونس طلای جهانی پس از 4 هفته نزولی با رشد هفتگی 1/ 2درصدی همراه شد. با وجود روند کم‌نوسان طلا در روزهای پایانی هفته در سطح 1290 دلاری، اما روز جمعه انتشار آمار نرخ تورم آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها افت شاخص دلار را رقم زد. امری که در کنار افزایش تحرک معامله‌گران طلا را بالاتر از ۱۳۰۰ دلار قرار داد. همچنان با تاکید رئیس فدرال رزرو از اثرات نامطلوب پایین ماندن نرخ بهره برای مدت طولانی، احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست دسامبر فدرال رزرو ۸۲ درصد است. بنابراین مقاومت سطح ۱۳۰۰ دلاری در میان‌‌مدت محتمل است. افت یورو با تداوم خرید اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی اروپا تا سپتامبر ۲۰۱۸ رقم خورد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۷ کارشناس) ۱۱ نفر روند صعودی، ۳ کارشناس حرکت نزولی و ۳ نفر روند خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

 

بازار اوراق مسکن

مسکن در فاز پیش‌رونق

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 8/ 0 درصدی همراه شدند. از میانه مهر شاهد بازگشت قیمت «تسه»ها به روند صعودی هستیم. کارشناسان با توجه به رشد تقاضای مسکن در ماه‌های اخیر قرار گرفتن مسکن در شرایط پیش‌رونق را اعلام کردند. اما با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، رشد قیمت مسکن فراتر از نرخ تورم دور از انتظار است. پیش‌تر چشم‌انداز کاهش نرخ سود، افزایش مدت زمان بازپرداخت و کاهش زمان انتظار برای وام صندوق یکم بانک مسکن مطرح شده بود. در ادامه، معاون اعتبارات بانک مرکزی با توجه به بر هم خوردن منابع و مصارف این صندوق، احتمال کاهش توان پرداخت وام این صندوق را یادآور شد. اما مجددا روز گذشته رحیمی انارکی، عضو هیات مدیره بانک مسکن وعده بهبود شرایط وام مسکن را تا پایان سال ارائه داد.

 

بازار نفت

بیشترین رشد هفتگی در یک ماه

آینده نگر بازار

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد ۴/ ۴ درصدی، بیشترین رشد هفتگی را از شهریور ثبت کرد. اظهارات دبیر کل اوپک از سرعت گرفتن کاهش سطح موجودی‌های تجاری (کاهش ۱۷۰ میلیون بشکه موجودی نفت در کشوهای توسعه‌یافته از ابتدای توافق) عامل حمایت از نفت شد. همچنین کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا در هفته اخیر و کاهش (۵ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای دومین هفته متوالی نیز عامل حمایت از قیمت نفت شد. علاوه بر این، پیش‌تر کارشناسان رشد تقاضای نفت را تا ۶/ ۱ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کردند؛ رشد صادرات چین در سپتامبر به بیش از ۹ میلیون بشکه در روز (بالاتر از میانگین ۹ ماه اول ۲۰۱۷) خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضا را تقویت کرد. همچنان اختلافات کردستان با دولت مرکزی عراق از نفت حمایت می‌کند. اما رشد تولیدات آمریکا فشار را بر نفت حفظ کرده است.