بازار سهام

کم‌نوسانی شاخص

بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد 75 واحدی (09/ 0 درصدی) همراه شد. فروکش‌شدن نسبی ریسک‌گریزی در کنار تداوم خوش‌بینی‌ها به بهبود عوامل بنیادین به ویژه با گزارش‌های اخیر فلزی‌ معدنی‌ها، تا حدی از شاخص حمایت کرد. روز گذشته «آپ» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت؛ گزارش مناسب شهریور این شرکت ورود نقدینگی به این نماد را رقم زد، اما با نزدیک شدن به سقف تاریخی پایداری رشد این سهم مورد ابهام قرار داد. «خودرو» با موج اصلاح در نمادهای خودرویی نزدیک کف‌های تکنیکال و «فجر» نیز پس از بازگشایی با توجه به رشد اخیر قیمت فولاد، بر رشد شاخص اثرگذار شدند. رشد ۷/ ۴ درصدی نرخ ارز مبادله‌ای از ابتدای سال خوش‌بینی‌ها به رشد سود‌آوری پالایشی‌ها را تقویت کرده است. با وجود فشار عرضه، رشد «های‌وب» ادامه‌دار شد. همچنان گزارش‌های ۶‌ماهه، نوسان قیمت جهانی کالاها و نوسان نرخ دلار می‌تواند بر بورس اثرگذار باشد.

 

بازار ارز

بازگشت دلار به سقف سال جاری

دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 16 تومانی به نرخ 3940 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان دلار در سطح 3890 تومانی در روزهای پایانی شهریور، از سوم مهر دلار به بالاتر از سطح 3900 تومانی بازگشت. رشد نرخ درهم، رشد تقاضای آربیتراژی از سوی مناطق مرزی عراق و افغانستان در کنار رشد تقاضای محافظه‌کارانه با احتمال خروج آمریکا از برجام از دلار حمایت کرد. علاوه بر این چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری با بازگشایی بازارهای چین در هفته آینده و با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال میلادی معاملات فردایی را بالاتر از معاملات نقدی قرار داد. برآیند این عوامل با تشدید روند صعودی دلار، نرخ دلار را در روز چهارشنبه به بالاترین سطح از ۲۶ دی سال گذشته رساند. با وجود حمایت عوامل بنیادین، اما همچنان احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها می‌تواند مانع از پایداری رشد دلار در کوتاه‌مدت شود.

 

بازار سکه

رشد با احتیاط سکه

سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 7 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 252 هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی در کنار رشد نرخ دلار از قیمت سکه حمایت کرد. اونس طلا در ۳ هفته اخیر با رشد شاخص دلار و رشد بازارهای سهام با افت ۷۵ دلاری مواجه شد و به کف ۷‌هفته رسید، اما روز سه‌شنبه افت شاخص دلار حمایت سطح ۱۲۷۵ دلاری در برابر طلا را تقویت کرد. همچنان سخنرانی جنت یلن و آمار اشتغال آمریکا در کنار چشم‌انداز خروج بانک‌های مرکزی فشار بر طلا را حفظ کرده است. در بازار ارز نیز چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری در کنار رشد تقاضای آربیتراژی رشد ۴۰ تومانی دلار در ۷ روز معاملاتی اخیر را رقم زده است. اما تردید نسبت به بازارهای اثرگذار، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را اندکی کاهش داد.

 

بازار طلای جهانی

سیگنال ارزهای جهانی به طلا

طلای جهانی

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1277 دلار معامله شد. رشد شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای اروپا به بالاترین سطح در 4 ماه اخیر، با رشد یورو عامل فشار بر شاخص دلار شد. افزایش احتمال انتخاب جرومی پاول به‌عنوان رئیس بعدی فدرال رزرو (پس از پایان دوره ریاست جنت یلن در فوریه) با رویکرد خروج آرام‌تر از سیاست‌های انبساطی نسبت به کاندیدای دیگر (کوین وارش) عامل فشار بر شاخص دلار شد. این دو عامل اونس طلا را به‌صورت مقطعی بالاتر از ۱۲۸۰ دلار قرار داد. با وجود افت بازارهای سهام اروپا با رشد یورو، اما پیش‌تر رشد بازارهای سهام آمریکا فشار بر طلا را تشدید کرد. همچنین روز گذشته آمار اشتغال بخش خصوصی آمریکا، بیش از پیش‌بینی‌ها طلا را زیر ۱۲۸۰ دلار رساند. همچنان سخنان جنت یلن، ماریو دراگی و آمار اشتغال آمریکا عوامل اثرگذار بر طلا هستند.

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای اوراق تسهیلات مسکن

مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 8/ 1 درصدی همراه شدند. از ابتدای مهر شاهد روند کم‌نوسان قیمت اوراق تسهیلات مسکن در بازه 74 تا 76 هزار تومانی هستیم. خروج از فصل رونق مسکن با کاهش معاملات مسکن، عامل تشدید فشار بر قیمت «تسه»ها شد. پیش‌تر نیز افت 6/ 13 درصدی تعداد معاملات مسکن در شهریور نسبت به مرداد افت 4 درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن را در شهریور رقم زده بود. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 7/ 21 درصد قرار گرفته است. همچنان رشد تدریجی تقاضا، افزایش 2/ 9 درصدی تعداد معاملات شهریور نسبت به سال گذشته در کنار افزایش تقاضا از سوی «خانه‌اولی»ها با تامین مالی از صندوق یکم بانک مسکن و همچنین رشد تقاضای بافت فرسوده، چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را ارائه می‌دهد.

 

بازار نفت

کم‌نوسانی نفت در مرز ۵۰ دلار

نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 50 دلار معامله شد. با وجود شناسایی سود میان معامله‌گران و کاهش اختلالات عرضه لیبی اما تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش ۰۸/ ۴ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری پیش از گزارش رسمی کم‌نوسانی نفت را رقم زد. پیش‌تر خوش‌بینی‌ها به بهبود عوامل بنیادین با سطح بالای تعهد اعضای اوپک و غیراوپک به توافق در کنار چشم‌انداز رشد تقاضا، افزایش ۱۲ درصدی قیمت WTI و رشد ۲۰ درصدی قیمت برنت را در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۷ رقم زد. اما بازگشت نگرانی‌ها نسبت به رشد تولیدات شیل، با افزایش (۶ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای اولین بار در ۷ هفته، قرار داشتن موجودی‌ نفت ۱۷۰ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵‌ساله در کنار چشم‌انداز رشد تولیدات غیراوپک، لزوم تمدید قرارداد حداقل به مدت ۳ ماه را به پیش‌بینی UBS تقویت کرده است.