بازار سهام

غلبه احتیاط در بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۴ واحدی (۰۳/ ۰ درصدی) برای هشتمین روز متوالی صعودی شد. در ساعات پایانی معاملات جهانی، رشد شاخص دلار عامل فشار بر قیمت فلزات اساسی شد. با این وجود کاهش موجودی انبار بورس فلزات لندن (LME) همچنان از این کالاها حمایت می‌کند. اما فضای احتیاطی در فلزات اساسی، پس از رشدهای اخیر و تشدید فشار فروش در پالایشی‌ها با تاخیر در انتشار گزارش‌های ۶‌ماهه، با وجود نوسان نفت برنت در سقف ۲۷ ماهه و رشد ۸ درصدی نرخ ارز مبادله‌ای رقم خورد؛ بنابراین معامله‌گران به سمت تک‌سهم‌ها و گروه قندی بدون تغییر در عوامل بنیادین حرکت کردند. با افت قیمت اوره و با وجود رشد قیمت متانول شاهد تردید نسبت به پتروشیمی‌ها هستیم. روز گذشته افت ۳۳ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین از ابتدای آبان و تغییر مالکیت ۸ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها رقم خورد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

کاهش معاملات بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت 6 تومانی به نرخ 4051 تومان معامله شد. از ابتدای آبان شاهد صعود تدریجی نرخ دلار بودیم. به صورتی که در 7 آبان، نرخ دلار به سقف جدید در سال جاری، 4070 تومان رسید. در ادامه اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها افت دلار از سطح مزبور را رقم زد. روز گذشته نیز کاهش تقاضای ارز مسافرتی با خروج تدریجی تقاضای زائران برای اربعین عامل فشار بر دلار شد. با اینکه پیش‌تر افزایش تقاضای سفته‌بازی عامل حمایت از دلار بود. اما کاهش حجم معاملات مانع از نوسان شدید نرخ دلار است. موضوعی که معامله‌گران را وارد فضای استراحت کرده است. به این ترتیب افت 19 تومانی نرخ دلار از یکشنبه هفته گذشته رقم خورد. همچنان با چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری در پایان سال میلادی، افت قابل توجه دلار دور از انتظار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

نگاه سکه به دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 317 هزار تومان معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان اونس طلا در کانال 1270 دلاری، در ساعات پایانی روز جمعه رشد شاخص دلار، طلا را زیر سطح مزبور قرار داد. در 3 هفته اخیر افت حدود 40دلاری طلا رقم خورد. احتمال 85 درصدی افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست دسامبر فدرال رزرو تا حدی در طلا پیش‌خور شده است. افت بیشتر اونس طلا با چشم‌انداز رشد تدریجی شاخص دلار محتمل است. با وجود حمایت تقاضا از دلار، اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد قابل توجه دلار است. رشد نرخ دلار در هفته‌های اخیر کم‌واکنشی سکه به طلا را رقم زد؛ بنابراین با این عامل حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان قرار گرفته است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

توقف طلا زیر 1270 دلار

هر اونس طلای جهانی با افت 3/ 0 درصدی و ثبت سومین هفته نزولی به قیمت 4/ 1269 دلار معامله شد. با وجود رشد اشتغال کمتر از پیش‌بینی‌ها اما کاهش نرخ بیکاری و آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا با رشد شاخص دلار در ساعات پایانی معاملات، طلا را به کمترین سطح در یک هفته اخیر (۱۲۶۹ دلار) رساند. پیش‌تر نیز حرکت بازارهای سهام نزدیک سقف‌های پیشین و چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر نوسان طلا در کانال ۱۲۷۰ دلاری را تداوم بخشید. با وجود تقویت احتمال تصویب کاهش مالیات ترامپ، اما همچنان اثرات آن بر رشد اقتصادی آمریکا نامشخص است. انتخاب جروم پاول به عنوان رئیس بعدی فدرال رزرو نیز چشم‌انداز تداوم روند کنونی فدرال رزرو را تقویت کرده است. با وجود کاهش تقاضای فیزیکی طلا در بازارهای آسیا، اما نزدیک شدن به جشن‌های هند می‌تواند رشد تقاضا را رقم بزند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

حرکت کم‌نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 7/ 0 درصدی به قیمت 75 هزار و 159 تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها به کف 73 هزار تومانی، کمترین سطح از خرداد، در روزهای اخیر شاهد بازگشت قیمت اوراق به روند صعودی هستیم. به صورتی که رشد 5/ 2 درصدی قیمت «تسه»ها در هفته اخیر رقم خورد. همچنان روز گذشته شاهد نوسان «تسه»ها پایین‌تر از سطح 76 هزار تومانی بودیم. در ماه‌های اخیر ارائه وام صندوق یکم بانک مسکن با افزایش تقاضای «خانه‌اولی»ها و رشد تقاضا از سوی بافت فرسوده روند صعودی تقاضای مسکن را تقویت کرده است؛ به صورتی که در مهر رشد ۳۴ درصدی تعداد معاملات نسبت به مهر سال گذشته رقم خورد. اما همچنان اختصاص ۵۱ درصد از کل معاملات به واحدهای زیر ۳۵۰میلیون تومان، به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان اشاره دارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

چهارمین هفته صعود نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 2/ 3 درصدی با ثبت چهارمین هفته صعودی به قیمت 64/ 55 دلار معامله شد. با وجود اینکه پیش‌تر شاهد روند کم‌نوسان WTI زیر سطح 55 دلاری بودیم، اما گزارش بیکرهیوز از کاهش (8 موردی) تعداد دکل‌های نفتی در ساعات پایانی معاملات، نفت را بالاتر از سطح مزبور قرار داد و برنت در اوج 27‌ماهه (07/ 62 دلار) حرکت کرد. با این وجود تداوم رشد تولیدات نفت آمریکا، رسیدن به 55/ 9 میلیون بشکه در روز در کنار پیش‌بینی گلدمن‌ساکس از رسیدن تولیدات آمریکا به 7/ 9 میلیون بشکه در روز همچنان تردیدها را نسبت به بازار نفت حفظ کرده است. پیش‌تر حمایت مقامات عربستان و روسیه از تمدید توافق از قیمت نفت حمایت کرد. نشست ۳۰ نوامبر چشم‌انداز روشن‌تری از مدت تمدید قرارداد ارائه خواهد داد. چشم‌انداز رشد تقاضای چین نیز عامل دیگر حمایت از نفت است.

آینده  نگر بازار