حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت

خبر‌گزاری «ایسنا» در ابتدا با انتشار خبری به نقل از گزارش‌‌های مراجعه‌کنندگان گفت که بر روی صفحه دیجیتال پمپ‌‌ها پیامی تحت‌عنوان «حمله سایبری ۶۴۴۱۱» مشاهده شده و دلیل این اختلال را حمله سایبری از سوی عوامل خارجی دانست. در این خبر آمده بود که ۸۰‌درصد جایگا‌‌ه‌ها تعطیل شده‌‌ و امکان سوخت‌گیری تا اطلاع ثانوی وجود ندارد. خبر‌گزاری «ایسنا» دقایقی بعد با انتشار اطلاعیه‌‌ای مدعی شد که این خبر جعلی است و چنین خبری از سوی این خبر‌گزاری منتشر نشده است و خبر قبلی را هم از کانال تلگرامی و سایت خود پاک کرد. البته ساعاتی بعد این خبر‌گزاری با انتشار مطلبی دیگر گفت که در ساعت ۱۲:۳۸ مورد حمله سایبری قرار گرفته و خبر اولیه که تحت‌عنوان «قطع ناگهانی بنزین در جایگاه‌های سوخت تهران و شهرستان‌ها به دلیل حمله سایبری» منتشر شده نیز به دلیل همین حمله سایبری بوده است.

خبر‌گزاری مهر نیز در گفت‌وگو با مقامات محلی از شهرداری، فرماندهی انتظامی و شرکت پالایش و پخش این استان، خبر از هک‌شدن تابلوهای جایگاه‌های سوخت و تابلوهای شهری داد که مطالبی همزمان با اختلال در سیستم جایگاه‌ها بر روی آنها نشان داده شده است.

مدتی پس از انتشار خبرهای متفاوت و گاه متناقض در زمینه منبع اختلال ایجاد‌شده ابتدا خبر‌گزاری فارس با انتشار مطلبی خبر از احتمال حمله سایبری داد. در نهایت اما نور نیوز، وب‌سایت نزدیک به شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کرد که این اختلال ناشی از حمله سایبری بوده است. این سایت نوشت: «اختلال ایجاد‌شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین‌‌ها که از ساعاتی قبل موجب بروز مشکل در روند سوخت‌‌گیری خودروها شده ناشی از حمله سایبری بوده است. کارشناسان فنی در حال رفع مشکل ایجاد شده هستند و به‌زودی روند سوخت‌‌گیری در پمپ‌بنزین‌‌ها به حالت عادی برخواهد گشت. جزئیات این حمله سایبری و منشأ آن در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی پس از جمع‌‌بندی نهایی منتشر خواهد شد.»

 برنامه‌‌ای برای گرانی بنزین در کار نیست

 علی فروزنده، سخنگوی وزارت نفت نیز درباره این اختلال گفت که مشکل فنی در سامانه کارت سوخت رخ‌داده و به‌همین دلیل امکان سوخت‌‌گیری در برخی جایگاه‌ها با اختلال مواجه شده، هر چند عرضه سوخت خارج از سیستم سامانه سوخت و با نرخ دوم (بنزین ۳‌هزار تومانی) در حال انجام است.  فروزنده همچنین گفت؛ پیرامون تامین بنزین و نفت‌‌گاز در جایگاه‌ها مشکلی وجود ندارد و فرآورده به میزان کافی در انبارهای نفت و جایگاه‌ها وجود دارد و هیچگونه نگرانی در این‌خصوص متصور نیست. سخنگوی وزارت نفت در جمع خبرنگاران شایعات مربوط به افزایش قیمت سوخت را نیز قویا تکذیب کرد.

ساعتی بعد احمد وحیدی، وزیر کشور هم به این اختلالات واکنش نشان داد و آن را ناشی از یک اشکال فنی و سامانه‌‌ای دانست که به‌زودی رفع می‌شود. وی همچنین عنوان کرد که هیچ برنامه‌‌ای برای گرانی بنزین وجود ندارد، مردم هیچ نگرانی نداشته باشند.

این حمله سایبری احتمالی، جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور را تحت‌تاثیر قرار داده و تا زمان تنظیم این گزارش، کماکان مشکل عدم‌امکان استفاده از بنزین یارانه‌‌ای پا‌بر‌جا باقی‌مانده، هرچند برخی از جایگاه‌ها امکان سوخت‌‌گیری با بنزین ۳‌هزار تومانی را برای شهروندان فراهم کرده‌‌اند و دست به فروش نقدی بنزین زده‌‌اند.