بحران جهانی در بازار گوشت ادامه خواهد داشت

روپرت کلاکستون، مدیر بخش گوشت در شرکت مشاوره و تحقیقات بازار ژیرا، درباره وضعیت این صنعت در آینده معتقد است بازار گوشت نمی‌تواند خود را در برابر رکودی که سراسر اقتصاد جهانی را درنوردیده، حفظ کند. او می‌گوید با شیوع کرونا صنعت گوشت در جهان یک‌شبه خوابید. هرچند تقاضا در بخش خرده‌فروشی تقویت شد، اما این افزایش تقاضا هر چقدر هم که باشد نمی‌تواند جبران‌کننده خسارات ناشی از کاهش فعالیت رستوران‌ها و سرویس‌های غذا باشد. زیان ناشی از این رکود در بخش خدمات بسیار بزرگ و قابل توجه است. مطابق آمار منتشر شده توسط شرکت ژیرا، بخش خدمات غذایی در ایالات متحده طی سال ۲۰۲۰ میلادی کاهشی ۲۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ تجربه کرده است. این شرکت پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۲۱ نیز در مقایسه با ۲۰۱۹ کماکان آمار نشانگر کاهش ۱۰ درصدی در این بخش باشد.

در چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گوشت در جهان است البته اوضاع به این بدی هم نیست. بازار بخش خدمات غذایی سال جاری نسبت به سال گذشته در این کشور ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده است، اما پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد ۵ درصدی این بخش نسبت به سال ۲۰۱۹ باشیم.

در اتحادیه اروپا و بریتانیا اما شدیدترین آسیب به این بخش وارد شده است. بازار خدمات غذایی در سال ۲۰۲۰ حدودا یک‌سوم کوچک‌تر از سال پیش شده، به عبارت دیگر شیوع بیماری کرونا باعث کاهش ۳۳ درصدی این بخش شده است. پیش‌بینی شرکت ژیرا درباره سال ۲۰۲۱ نیز نشانگر کاهش ۱۴ درصدی در این قسمت نسبت به سال ۲۰۱۹ است. تحلیلگران معتقدند با بازگشایی نسبی اقتصادها و کاهش محدودیت‌های کرونایی کماکان دو عامل جدی مصرف‌کنندگان گوشت را در خانه نگه می‌دارد. عامل اول، از دست رفتن بخش بزرگی از درآمد مردم و افزایش بیکاری است که باعث کاهش توان خرید و رغبت کمتر به رستوران و فست‌فود در میان آنها شده است. عامل دیگر هم مساله ترس است که به موجب آن مصرف‌کنندگان از ترس ابتلا به بیماری همه‌گیر ترجیح می‌دهند در فضاهای عمومی یا شلوغ حاضر نشوند.

شرکت ژیرا معتقد است تا پایان بحران کووید-۱۹ به‌رغم بهبود نسبی در برخی نقاط، کماکان صنعت گوشت جهانی نمی‌تواند به سطوح پیش از همه‌گیری بازگردد.