صدور مجوز فعالیت در کوتاه ترین زمان؛ واگذاری  زمین با قیمت دولتی

بسته اول ۴۱ فرصت سرمایه‌گذاری در جزیره کیش به میزان ۴ هزار میلیارد تومان و بسته دوم پروژه‌های جزیره هندورابی بخش دیگر منطقه آزاد کیش که برای اجرا به ۱۲ هزار میلیارد تومان نیازدارند. بسته‌هایی که شامل پروژه‌های گردشگری، پزشکی، آموزشی، ورزشی، بازرگانی، تجارت و تولیدی هستند و به صراحت اعلام شد: صدور مجوز فعالیت اقتصادی در کوتاهترین زمان ممکن، واگذاری زمین با قیمتهای دولتی و ارزان به صورت پرداخت۲۰‌درصد نقد و ۸۰ درصد اقساط در بازه زمانی ۴۸ ماهه برای سرمایه‌گذاران درنظر گرفته می‌شود.

غلامحسین مظفری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این باره گفت: در نمایشگاه امسال انگیزه بالای فعالان اقتصادی مشهود بود که جای امیدواری دارد، درشرایط تحریم اگر هنوز بنیهای هست به خاطر وجود ظرفیتهای بالای سرمایه‌گذاری در کشوری پهناور مانند ایران است که به رغم تمام ناملایمتی‌های تحریم  هنوز اقتصاد، ثبات نسبی دارد.مظفری حضوربانک  بیمه، بورس اضلاع بازار مالی در نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری کیش را نشانه تامین منابع مالی مورد نیاز سرمایه‌گذاری‌ها ازطریق ابزارهای بازار سرمایه دانست و گفت: امروز دیگر زمان تکیه صرف به منابع بانک‌ها نیست و باید از ابزارهای بازار سرمایه و پوشش‌های بیمه‌ای جامع برای اجرا و تکمیل پروژه‌ها بهره‌مند شد.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه می‌تواند در کنار بانک‌ها نقش حیاتی را ایفا کند، گفت: از طریق صندوق‌هایی مانند  زمین و ساختمان، صندوق با درآمد ثابت و انتشار اوراق با موضوعات متنوع می‌توان  دارایی‌های غیر مولد را با فرمول بازار سرمایه به دارایی‌های مولد تبدیل کرد و مطابق آنها منابع مورد نیاز را تامین کرد.  وی انتشار ۳هزار میلیارد ریال اوراق صکوک در ۲۰ آبان ماه امسال در تالار بورس کیش را که برای نخستین بار در منطقه آزاد کشور و به منظور تکمیل پروژه فرودگاه جزیره کیش عرضه شد را یکی از راه‌های تامین منابع مالی مورد نیز در بازار سرمایه عنوان کرد.

مظفری حضورسفرای  ۱۵ کشور در رویداد کیش اینوکس را مغتنم دانست و نحوه سرمایه‌گذاری‌ها دراین منطقه را تشریح کرد و گفت: مشوق‌ها، مزیت‌ها و تسهیلات در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاری، فرصت مغتنمی‌ برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کیش است.مظفری با بیان اینکه کیش آماده همکاری با کشورهای خارجی از جمله کشورهای همسایه است، افزود: صدور مجوز فعالیت اقتصادی در کوتاهترین زمان ممکن، واگذاری زمین با قیمت‌های دولتی و ارزان به صورت پرداخت  ۲۰درصد نقد و ۸۰ درصد اقساط در بازه زمانی ۴۸ ماهه، از جمله تسهیلاتی است که از سوی سازمان منطقه آزاد کیش برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده و شرایط مشارکت برای فعالیت اقتصادی را فراهم کرده است. وی معافیت مالیاتی برای سرمایه‌گذاران در جزیره کیش را  ۲۰ سال اعلام کرد و گفت: بعد از گذشت این بازه زمانی، سرمایه‌گذاران طی ۵ سال از ۳۵ درصد تخفیف معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد.مظفری وجود گمرک مستقل را یکی از ظرفیت‌های جزیره کیش برشمرد و گفت: آن دسته از فعالان اقتصادی که مواد اولیه تولیدی را به جزیره وارد می‌کنند و محصول خود را به سرزمین اصلی صادر می‌کنند از معافیت مالیاتی برخوردار هستند.

او همچنین عدم نیاز به روادید را یکی از مزیت‌های کیش برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی برشمرد و افزود: بسترسازی‌ها و امکانات مناسب برای سرمایه‌گذاری در جزیره کیش فراهم است.دکتر مظفری در خصوص روابط منطقه آزاد کیش و افغانستان گفت: روابط قوی و همکاری‌های خوبی با افغانستان در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و تجاری برقرار است و رایزنی‌ها برای راه‌اندازی پروازهای هواپیمایی کیش، از هرات و مزار شریف به کیش و مشهد و همچنین مسیر مخالف، در حال انجام است.وی ادامه داد: در حوزه درمانی نیز به دلیل وجود خدمات با کیفیت و امکانات خوب، بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی منطقه آزاد کیش میزبان گردشگران سلامت از افغانستان می‌باشد. دکتر مظفری با بیان اینکه در حال حاضر ۵ هزار افغان در جزیره کیش مشغول به کار هستند گفت: از این رقم برای تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نفر مجوز کار صادر شده است.مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در پایان اظهار داشت: در حال حاضر نیز منتظر نتایج ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران افغانی هستیم که در پی اعلام آن به افغانستان سفر خواهیم کرد.

استقبال خارجی

پس از رونمایی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری درمنطقه آزاد کیش،  سفیر قزاقستان از جزیره کیش به عنوان یکی از زیباترین مناطق در ایران یاد کرد و با بیان اینکه شرایط خوبی در ایران برای سرمایه‌گذاری مهیا است گفت: فرصت‌ها و مزیت‌های جزیره کیش برای سرمایه‌گذاری بسیار مطلوب است  و این پتانسیل را با سرمایه گذاران و شرکت‌های علاقمند به اشتراک خواهیم گذاشت.وی از سازمان منطقه ازاد کیش درخواست کرد تا مقدمات پرواز مستقیم «کیش ایر» از قزاقستان به جزیره کیش ازطریق گرگان فراهم شود. همچنین سفرا و رایزن‌های اقتصادی کشورهای دیگر ضمن اعلام آمادگی جهت مشارکت و همکاری‌های اقتصادی اعلام کردند: تسهیلات در نظر گرفته شده در جزیره کیش را به سرمایه‌گذاران کشورهای متبوع خود معرفی می‌کنند.

چرا کیش؟

جزیره کیش به عنوان دومین جزیره بزرگ جنوب کشورمان دارای سوابق بازرگانی متعددی است و در گذشته پل ارتباطی کشور‌های اطراف محسوب می‌شده است.

همانطور که اشاره شد، از بین ایده‌های مختلف در زمینه سرمایه‌گذاری۴۱  ایده و فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی نظیر گردشگری، نوآوری، هتلداری، درمانی و دیجیتالی توسط سازمان منطقه آزاد کیش شناسایی شده و به صورت بسته‌ای کامل رونمایی شد. این درحالی است که طی یک سال گذشته برخی از طرح‌های نیمه تمام درجزیره کیش تمام و فعالیت طرح‌های سرمایه‌گذاری معوق در کیش از سرگرفته شد که مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد این اتفاق را بیانگر سیاست موفق و کارآمدی مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش در تعامل با بخش خصوصی دانست. مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش دراین رابطه گفت: برگزاری جلسات مکرر مسوولان سازمان با سرمایه‌گذاران طرح‌های نیمه تمام و بانک‌ها در جهت تامین منابع مالی و اعطای تسهیلات برای پایان یافتن این طرح‌ها کار بزرگی بود که با یک سیاستگذاری موفق و برنامه ریزی اصولی در منطقه آزاد کیش محقق شد و رضایتمندی هموطنان، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران جزیره کیش را به دنبال داشت.

معرفی پروژه‌ها

طبق بررسی‌ها و کارکارشناسی در سازمان منطقه آزاد کیش هزینه‌ها و درآمدهای طرح‌ها در بسته فرصت‌های سرمایه‌گذاری کیش اعلام شده است. هزینه‌های عمومی‌که برای تمامی‌طرح‌ها یکسان است، شامل دستمزد روزانه کارگر مبلغ ۲۰۰/ ۱هزار ریال - یک متر مکعب آب شیرین ۲۰۰ هزار ریال - یک لیتر گازوییل  ۱۰ هزار ریال - یک متر مکعب بتن  ۴۰۰هزار ریال - هزینه حمل ۲۲ تن آهن از مبدا تهران  ۲۰۰/ ۵ هزار ریال است. برای تمامی‌پروژه‌ها دسترسی به زیرساخت‌های آب – برقمخابرات - راه اصلی-  فرودگاه و  بندرگاه وجود دارد.

فرایند بازرگانی شامل اخذ مجوز فعالیت اقتصادی و دریافت کارت بازرگانی است. ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌های معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد کیش توسط اشخاص حقوقی به منظور اخذ مجوز فعالیت اقتصادی الزامی ‌است. کلیه افرادی که در منطقه آزاد کیش به فعالیت اشتغال دارند به استناد ماده۱۱ قانون چگونگی اداره مناطق آزادتجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ‌ایران موظفند نسبت به دریافت مجوز فعالیت اقتصادی اقدام کرده و انجام هر نوع فعالیت مجاز و تصدی به انواع مشاغل توسط اشخاص حقیقی و حقوقی صرفا پس از اخذ مجوز فعالیت اقتصادی امکانپذیر است. مجوز فعالیت اقتصادی به صورت یک ساله و حداکثر سه ساله و برحسب نوع کاربری و نوع فعالیت صادر می‌گردد.  دراین گزارش برخی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ذیل می‌آید:

مرکز مالی بین‌المللی و صندوق‌های خطر پذیز

یکی از پروژه‌ها «مرکز مالی بین المللی و صندوق‌های خطرپذیر» است که کاربری آن تجاری است و برای اجرا ۱۵ هزار مترمربع زمین به آن اختصاص داده شده است. تجزیه و تحلیل مالی آن نشان می‌دهد، این طرح در ارتباط با احداث یک مرکز مالی بین‌المللی به عنوان محل استقرار بانک‌ها، صرافی‌ها، شرکت‌های بیمه‌ایی،شرکت‌های تجاری، شرکت‌های حقوقی و حسابرسی، نهادهای مالی، صندوق‌های خطرپذیر و..... است. به علاوه در این مرکز خدمات اقامتی (واحدهای مسکونی)، خدمات پذیرایی (رستوران و کافی شاپ) و ورزشی و تفریحی (استخر، باشگاه ورزشی، سالن بیلیاردو بولینگ) نیز ارائه خواهد شد. تعدادی اتاق جلسات و سالن کنفرانس نیز یه منظور برگزاری جلسات مدیریتی و همچنین همایش‌ها و مراسم‌های مختلف در نظر گرفته شده است.طبق مطالعات بازار میزان اشتغالزایی این طرح  ۳۷  نفر و نیازمند مجوز واگذاری زمین و پروانه ساختمانی از سازمان منطقه آزاد کیش است.

گردشگری سلامت

کیش برای توسعه گردشگری سلامت برنامه‌های جامعی درحوزه سلامت  دارد. در همین راستا ساخت کلینیک‌های تخصصی سلامت درجزیره در بین سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری آمده است. مرکز مدیریت و استرس که کاربری آن درمانی و پزشکی است یکی از همین فرصت‌هاست که برای اجرای آن ۵۰۰ مترمربع مساحت زمین به آن اختصاص داده شده است. میزان اشتغالزایی آن  ۱۴ نفر و باید مجوز واگذاری زمین و پروانه ساختمانی  از سازمان منطقه آزاد کیش اخذ شود. مرکز درمان ناباروری یکی دیگر از زیرشاخه‌های درمانی پزشکی است. مساحت زمین آن ۴ هزار مترمربع و میزان اشتغالزایی آن ۵۲ نفر است. این مرکز نیز برای ساخت نیازمند مجوز واگذاری زمین و پروانه ساختمانی از سازمان منطقه آزاد کیش است. مرکز مراقبت پوست، مو و زیبایی در زمینی به مساحت ۴۵۰ مترمربع ساخته خواهد شد. میزان اشتغالزایی  آن ۱۱ نفرو برای اجرا نیازمند مجوز واگذاری زمین و پروانه ساختمانی  از سازمان منطقه آزاد کیش است. کلینیک تخصصی چشم پزشکی در مساحت ۷۵۰ مترمربع احداث و میزان اشتغالزایی  آن   ۱۸  نفر است. مرکز تشخیص و درمان سرطان یکی دیگر از کاربری‌های درمانی و پزشکی است. مساحت آن ۴هزار متر مربع است. طبق مطالعات بازار، ظرفیت سالانه این واحد درمانی بر اساس جمعیت استان هرمزگان و میانگین بیماران سرطانی استان هرمزگان تعیین شده است .۵/ ۰درصد جمعیت استان هرمزگان (۷۲۴/ ۷نفر) مراجعین تشخیص سرطان و۴۰درصد میانگین تعداد افراد سرطانی در استان هرمزگان (۶۱۸نفر) برای درمان بیماری سرطان ازجمله جراحی، رادیوتراپی و شیمی ‌درمانی در نظر گرفته شده است.میزان اشتغالزایی ۸۵  نفرو باید برای اجرا از سازمان مجوزهای لازم اخذ شود. هزینه‌های ساخت و درآمد برخی از پروژه‌ها درجدول ذیل آمده است.

 

05-02

05-03