در واقع بانک‌ها با خرید این اوراق می‌توانند به بخشی از تکالیف قانونی تعیین‌شده برای آنها از بابت پرداخت تسهیلات و تامین مالی پروژه‌‌‌های نهضت ملی مسکن عمل کنند.

همچنین، رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از عملکرد شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات و تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن ارائه کرد. محمدرضا فرزین اعلام کرد: تاکنون قرارداد تسهیلات ساخت ۸۰۰‌هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن از سوی شبکه بانکی منعقد شده است؛ به گفته وی ارزش ریالی برآورد‌شده برای پرداخت این میزان تسهیلات (۸۰۰هزار فقره وام ساخت مسکن)، مبلغ ۲۷۵‌هزار میلیارد تومان است. به گفته وی همچنین تاکنون ۴۶۲‌هزار فقره تسهیلات بانکی کمک ودیعه مسکن به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است.

در این جلسه همچنین، با پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی مسکن مقرر شد تا موضوع تخصیص تسهیلات ارزان‌قیمت در نوسازی بافت‌‌‌های فرسوده مشابه تسهیلات نوسازی و مقاوم‌‌‌سازی مسکن روستایی به متقاضیان مورد بررسی قرار گیرد. هم‌‌‌اکنون نرخ سود وام ساخت مسکن روستایی ۵‌درصد است. در پایان این جلسه اقداماتی جهت تسریع فرآیند پیشرفت نهضت ملی مسکن مصوب شد، بر این اساس بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مکلف شدند تا ظرف حداکثر یک هفته آینده تمامی بانک‌های عامل نسبت به پرداخت سهم‌‌‌های تایید‌شده در پروژه‌‌‌های نهضت ملی مسکن در شهرها و روستاها اقدام کنند و پیگیری‌‌‌های لازم جهت انعقاد قرارداد تسهیلات بانکی برای واحدهای نهضت ملی مسکن طی یک ماه آینده را به عمل آورند.