1 copy

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، محتوای سومین هشدار رسمی و مکتوب منتشر شده از سوی سازمان هواشناسی درباره ادامه وضعیت آلودگی هوا در هفته جاری در تهران و سایر کلان‌شهرها نشان می‌دهد عملا تا پایان هفته انتظاری از بابت بهبود کیفیت هوا وجود ندارد و حتی شرایط می‌تواند بد‌تر شود.

اولین هشدار رسمی سازمان هواشناسی، درباره آلودگی اخیر هوا، چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد. در این اطلاعیه، سازمان هواشناسی هشدار سطح زرد اعلام کرده و تاکید کرده بود که در صورت عدم‌آگاهی و اقدام به موقع برای مهار آلودگی و در صورت افزایش شاخص‌‌‌های آلودگی هوا در تهران و سایر کلان‌شهرها، وضعیت به سطح نارنجی (ناسالم برای گروه‌‌‌های حساس) در سه روز اول هفته جاری یعنی شنبه، یکشنبه و دوشنبه خواهد رسید.

در روز جمعه، دومین هشدار سازمان هواشناسی در این زمینه منتشر شد. این‌بار این سازمان هشدار سطح نارنجی اعلام کرده و از ضرورت اقدام فوری برای کنترل آلودگی هوا و کاهش آلاینده‌‌‌ها خبر داده بود. این در حالی است که در ساعاتی از روز شنبه و یکشنبه، با عبور شاخص آلودگی هوا از عدد 150، کیفیت هوای تهران برای همه پایتخت‌‌‌نشینان ناسالم شد. هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی برای سومین بار در روز شنبه تکرار شد. اما این‌بار به واسطه بی‌‌‌عملی برای کنترل آلودگی هوا و عدم‌اقدام موثر برای کاهش آلاینده‌‌‌های هوا، اعلام شد وضعیت ناسالم تا پایان روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت. تنها اقدام برای کنترل آلودگی هوای پایتخت بر اساس تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، در روز شنبه، غیرحضوری شدن مهدهای کودک و مدارس ابتدایی بود.

در روز یکشنبه نیز مهد کودک‌‌‌ها و مدارس ابتدایی غیرحضوری بود و علاوه بر آن مقررات تردد زوج و فرد خودروهای شخصی اعمال شد. مقرراتی که عملا در دو دهه اخیر با کنترل تردد خودروها از سوی پلیس انجام می‌‌‌شد و هم‌‌‌اکنون با وجود دو مانع عمده یعنی واگذاری کنترل به دوربین‌‌‌های ترافیکی سطح شهر که بخش قابل‌توجهی از آنها خراب هستند و همچنین مخدوش‌سازی پلاک از سوی برخی راننده‌‌‌ها، عملا بی‌‌‌اثر یا در حالت خوش‌بینانه فاقد اثر کافی است. بر اساس اطلاعات درج‌شده در سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در ساعت 17:00، ( 5 عصر) دیروز  (زمان تنظیم این گزارش)، 153 بود و در وضعیت ناسالم برای همه (قرمز) قرار گرفت. شاخص 24 ساعت منتهی به صبح دیروز هم روی عدد 154 و در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌‌‌ها (قرمز) قرار داشت. در هشدار سوم سازمان هواشناسی درباره تداوم وضعیت هوای ناسالم تا پایان روز چهارشنبه هفته جاری تاکید شده که افزایش شاخص‌‌‌های آلودگی، انباشت و افزایش غلظت آلاینده‌‌‌ها، کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم و در صورت عدم‌مهار منابع آلاینده (ثابت و متحرک) به‌ویژه در مناطق پرتردد تا حد بسیار ناسالم (بنفش)، را به همراه خواهد داشت.