به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، دیروز فرماندار تهران مهمان ویژه صحن علنی پارلمان شهری پایتخت بود تا درباره مشکلات این شهر و همکاری بین بخشی برای حل و فصل آنها سخن بگوید. احمد قیومی از میان انبوه مشکلاتی که در تهران وجود دارد، با تمرکز بر موضوع مدیریت بحران و ایمنی به چند نکته اشاره کرد، از جمله اینکه با وجود ضرورت جلوگیری از تعرض به حرائم گسل‌‌‌ها، قنوات، ایستگاه‌‌‌های مترو، انهار و رودخانه‌‌‌ها، بعضا شاهد صدور مجوزهایی از سوی شهرداری هستیم که برای افراد حقوق مکتسبه ایجاد و مدیریت بحران را با چالش مواجه می‌‌‌کند. او همچنین درباره مسائل ایمنی بازار تهران سخن گفت و تاکید کرد: باید از طریق پیش‌بینی شهرک‌‌‌های صنفی برای بازار که یکی از کانون‌‌‌های استقرار مشاغل پرخطر و آسیب‌‌‌زاست، تدبیر شود.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود به مساله پسماندسوزی در نقاط مختلف تهران اشاره کرد که موجب انتشار گازها و ذرات آلاینده در هوا می‌شود و در این رابطه خاطرنشان کرد: در تهران فقط آلودگی خودرویی وجود ندارد؛ بلکه در کنار آن پسماندسوزی‌‌‌ها به این معضل دامن زده و شرایط نامناسبی را در تهران رقم زده است. قیومی با بیان اینکه کارگروه پسماند در فرمانداری تهران فعال شده و رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز در آن حضور یافته است، گفت: مقرر شده این سازمان طرح جامعی برای مدیریت پسماند تهیه کند و آن را به اجرا بگذارد. فرماندار تهران که به ماهیت بین‌‌‌بخشی برخی از معضلات شهر می‌‌‌پرداخت، در همین زمینه خاطرنشان کرد: بعضا تصاویری از بچه‌‌‌هایی که تا کمر درون سطل‌‌‌های زباله خم شده‌‌‌اند تا زباله خشک جمع‌‌‌آوری کنند، منتشر می‌شود و واکنش‌‌‌هایی به دنبال دارد. اما نباید فراموش کرد که این بچه‌‌‌ها زباله جمع‌‌‌آوری می‌‌‌کنند، چون کسانی هستند که این زباله‌‌‌ها را از آنها می‌‌‌خرند و در نهایت مازاد غیر‌قابل استفاده آنها را نیز می‌‌‌سوزانند. به این ترتیب ریشه بخشی از آسیب‌‌‌های اجتماعی عملکرد ضعیف در حوزه مدیریت پسماند است.

فرماندار تهران در ادامه سخنانش به موضوع حریم شهر تهران و اختلاف‌‌‌هایی که میان مسوولان شهری و دولتی درباره آن بروز کرده است نیز پرداخت و گفت: مسائل پیرامون حریم شهر از عدم‌تطابق مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری با قانون تقسیمات کشوری نشات می‌گیرد؛ اما نباید فراموش کرد که قانون فراتر از هر مصوبه و آیین‌‌‌نامه دیگری است. قیومی افزود: مرزها و حرائم شهرها در قانون مشخص شده و در حریم پایتخت نیز بر اساس طرح جامع مصوب سال ۸۶ در مجموع ۲۲ شهر و هفت شهرستان پیش‌بینی شده است. وی با تاکید بر ضرورت کلان‌‌‌نگری در حوزه حریم، گفت: مقرر شده کارگروهی به زودی نسبت به تطبیق حرائم در تهران اقدام کند تا یک بار برای همیشه این اختلافات حل شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم در واکنش به اظهارات فرماندار تهران در حوزه پسماندسوزی، ضمن اذعان به عقب‌‌‌ماندگی شهرداری تهران در موضوع مدیریت پسماند گفت: در سفر اخیر شهردار تهران به چین تفاهم‌نامه‌‌‌هایی در خصوص واردات و راه‌‌‌اندازی زباله‌‌‌سوز در نقاط مختلف شهر منعقد شده و به زودی قرار است تبدیل به قرارداد و عملیاتی شود؛ بنابراین امیدواریم بخشی از عقب‌‌‌ماندگی در این بخش به سرعت رفع شود.