در این نشست تخصصی که روز گذشته با هدف آشنا کردن خبرگان و فعالان بخش مسکن با ابزارهای مورد استفاده از مسیر بازار سرمایه برای تامین مالی بخش مسکن به‌ویژه برنامه ساخت و تامین یک میلیون واحد مسکونی در سال برگزار شد، ضمن معرفی این ابزارها، چالش‌های موجود در ارتباط با تامین مالی مسکن نیز تشریح شد. آمارها و تحلیل‌های ارائه‌شده در این نشست نشان داد بازدهی بازار مسکن در ۵سال گذشته نه تنها از نرخ تورم عمومی که از بازدهی تعداد قابل توجهی از بازارهای موازی بیشتر بوده و بنابراین لازم است جذب سرمایه‌های خرد از مسیر بازار سرمایه به بخش مولد بازار مسکن با دو هدف مهم تسریع و تسهیل شود.

در این نشست تخصصی که با عنوان «پیش‌نشست اولین همایش بازار سرمایه با موضوع تامین مالی مسکن، فرصت‌ها و چالش‌ها» برگزار شد، اعلام شد: ضرورت‌های موجود بازار مسکن از ناحیه نیاز به تامین مالی گسترده برای ساخت واحداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی به‌عنوان نیاز ضروری تقاضای مصرفی بازار و همچنین محدودیت منابع خانوار، دولت و بانک‌ها برای تامین مالی ساخت مسکن، اهمیت حرکت به سمت استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی از مسیر بازار سرمایه در این بخش را بیش از پیش نمایان می‌کند. ضمن آنکه مشاهده بازدهی بالای بازار مسکن نشان می‌دهد می‌توان از مسیر بازار سرمایه، این بازار را به مقصدی جذاب برای سرمایه‌های خرد با هدف تامین مالی ساخت و عرضه مسکن برای سرمایه‌گذاران در سطوح مختلف تبدیل کرد. آن‌طور که در این نشست اعلام شد، بررسی بازدهی بازارهای اقتصادی در ۵سال گذشته نشان می‌دهد متوسط بازدهی سالانه بازار مسکن در این مدت معادل ۴۷درصد بوده است.

بازدهی طلا ۴۳درصد، بازدهی بورس ۵۸درصد، بازدهی بازار پول (سود بانکی) ۲۱درصد و نرخ تورم عمومی نیز به‌طور متوسط ۳۰درصد بوده است. مشاهده می‌شود که در میان بازارها بازدهی بازار مسکن قابل توجه بوده است. صاحب‌نظران مسکن و بورس به چهار نوع ابزار بورسی مربوط به ساخت مسکن شامل اوراق مشارکت، اوراق استصناع، اوراق مرابحه و اوراق قرض‌الحسنه اشاره کردند. این اوراق به ترتیب برای تامین مالی در حوزه مشارکت در ساخت، مشارکت برای سفارش ساخت مسکن، تامین مالی خرید مواد اولیه ساخت مسکن و تامین مالی ساخت مسکن برای اقشار کم‌درآمد و ضعیف به‌کار گرفته می‌شود. همچنین صندوق املاک و مستغلات با هدف سرمایه‌گذاری با هر میزان سرمایه برای خرید ملک آماده و توکن‌سازی دارایی‌های ملکی به‌عنوان قابلیت خرید درصدی املاک متناسب با سرمایه افراد تشریح شد. در این نشست همچنین تامین مالی جمعی به‌عنوان ابزاری برای جذب سرمایه‌های خرد برای حمایت از ساخت و عرضه مسکن معرفی شد. هدف از تامین مالی جمعی جذب سرمایه‌های خرد در حمایت از طرح‌های کوتاه‌مدت و سودآور است. این روش از یکسو به سرمایه‌گذار فرصت دریافت سود مناسب در بازه زمانی کوتاه می‌دهد و از طرف دیگر فرصت تامین مالی برای پروژه‌های کوچک و متوسط را فراهم می‌کند. در این روش هر فردی با هر میزان سرمایه، می‌تواند در بخش مولد بازار مسکن (بازار ساخت‌وساز) سرمایه‌گذاری کند.