این اعلام رئیس سازمان ملی زمین و مسکن به معنای وجود ۴میلیون خانوار مشمول مسکن دولتی است. به گفته مالکی، این تعداد متقاضی مسکن نشان‌دهنده آمار قابل توجه انباشت تقاضای مسکن از سال‌های قبل تاکنون در کشور است که باید به نیاز مسکن آنها پاسخ داده شود. بر این اساس، اجرای طرح نهضت ملی مسکن فعالیتی مهم است که باید با اولویت‌های قانونی تعیین‌شده انجام شود. دولت نیز به موضوع حل مشکل مسکن به‌عنوان یک چالش مهم توجه داشته و آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

وی در عین حال به مشکلات موجود در مسیر تامین زمین برای طرح‌های تامین مسکن اشاره کرد و گفت: ازآنجاکه در سال‌های گذشته توجه چندانی به موضوع تامین مسکن نشده و در نتیجه زمین تامین نشده، هم‌اکنون فرآیند تامین و آماده‌سازی زمین برای اجرای خانه‌سازی دولتی با مشکلات و موانعی مواجه است که درصددیم با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی به‌ویژه قانون جهش تولید مسکن این موانع را برطرف کنیم. وی از تامین مجموعا بیش از ۳۴هزار هکتار زمین برای اجرای طرح خانه‌سازی دولتی خبر داد و افزود: علاوه بر این قرار است از ظرفیت ۵هزار و۳۰۰هکتاری زمین‌های شناسایی‌شده و در اختیار دستگاه‌های دیگر برای خانه‌سازی دولتی استفاده شود. وی همچنین از قرار گرفتن ۲۴هزار هکتار دیگر از اراضی وزارت راه و شهرسازی در مراحل الحاق به محدوده شهری برای اجرای خانه‌سازی دولتی خبر داد.

مالکی تصریح کرد: در دو سال اخیر سهم مستقیم سازمان ملی زمین و مسکن برای تامین زمین معادل ۶۰۰هزار واحد مسکونی بوده است که تاکنون ۵۷۰هزار نفر از متقاضیان را به زمین مورد نیاز برای ساخت همین تعداد واحد مسکونی متصل کرده‌ایم و از این تعداد نیز ۴۶۰هزار متقاضی اقدام به افتتاح حساب و واریز آورده اولیه کرده‌اند.

آدرس مناطق فاقد زمین

معاون وزیر راه وشهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن همچنین آدرس مناطق فاقد زمین و دارای مشکل در بحث تامین زمین برای خانه‌سازی دولتی در برنامه ساخت یک میلیون مسکن در سال را اعلام کرد. براساس اعلام وی، هم‌اکنون در دو نقطه شمال وغرب کشور به‌دلیل ویژگی‌های جغرافیایی و توپوگرافی دشوار، زمین کافی برای خانه‌سازی دولتی دردسترس نیست و تامین زمین به سختی انجام می‌شود.

وی در این‌باره اعلام کرد: در استان‌های شمالی کشور به‌دلیل اینکه بخش زیادی از اراضی جنگلی است، بخش دیگری جلگه‌ای و بخش‌های دیگری شامل اراضی درجه یک و دو کشاورزی است برای تامین زمین با مشکل مواجه هستیم. البته درصدد هستیم در استان مازندران این مشکل را از طریق شهرک‌سازی و ساخت مسکن در این شهرک‌ها برطرف کنیم. همچنین شهرک‌سازی در سایر نقاط کشور نیز در دستور کار قرار دارد و در سراسر کشور ۵۰نقطه برای ساخت شهرک‌های مسکونی تعیین شده است که از این تعداد نیز تاکنون ۲۷شهرک به مراحل کارگروه‌های کارشناسی و شوراهای برنامه‌ریزی استان رسیده است و فعالیت‌ها برای پیشبرد این برنامه ادامه دارد.

وی همچنین از وجود مشکل تامین زمین در غرب کشور به‌دلیل شرایط جغرافیایی این مناطق از جمله صخره‌ای بودن و کوهستانی بودن خبر داد و گفت: آماده‌سازی زمین در این مناطق هزینه‌های بسیار زیادی دارد که دولت برنامه‌های مختلف به‌عنوان روش‌های تامین مالی این آماده‌سازی‌ها را بررسی می‌کند و تلاش دارد با تامین این اعتبارات، روند تامین زمین در این مناطق را سرعت بدهد.

فراخوان مشارکت با انبوه‌سازان و بانک‌ها

مالکی در بخش دیگری از این نشست به مدل‌های مختلف ساخت در نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: یکی از این روش‌ها مشارکت در امر سرمایه‌گذاری است که با انبوه‌سازان و بانک‌ها و... انجام می‌شود.

وی افزود: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با انبوه‌سازان امضا شده، قرار است از توان مالی و فنی انبوه‌سازان برای ساخت واحدهای مسکن ملی استفاده شود و مابه‌ازای سرمایه و کاری که آنها در این پروژه‌ها انجام می‌دهند در پایان کار به آنها از همان واحدهای ساخته‌شده، تعلق بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین براساس ظرفیت‌هایی که در بودجه۱۴۰۲ تعریف شده است، بانک‌ها هم در صورت تمایل می‌توانند به‌صورت مشارکت مستقیم با دولت همکاری کنند. به این صورت که در ازای تامین مالی و ارائه زمین، در پایان پروسه ساخت، بخشی از واحدهای ساخته‌شده به آنها واگذار شود.