به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در ماه‌‌‌ها و هفته‌‌‌های اخیر اعلام شد افتتاح متروی شهر جدید پرند در فهرست افتتاح‌‌‌های هفته دولت –هفته اول شهریور ماه- قرار گرفته است. با این حال، برخی از اظهارنظرها از سوی بعضی مسوولان این شائبه را ایجاد کرده است که احتمالا این افتتاح برای چندمین بار با تاخیر همراه شود و متروی پرند درهفته دولت افتتاح نشود.

یکی از این اظهارنظرها مربوط به خبری است که روز گذشته به نقل از مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند در پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی منتشر شد.

بر اساس این خبر، مدیرعامل شهر جدید پرند از برنامه افتتاح متروی پرند در ماه‌‌‌های آتی خبر داده و اشاره‌‌‌ای به هفته دولت یا زمان دقیق این افتتاح نکرده است. ‌‌‌آرش صیادی در این خبر اعلام کرده است: از مهم‌ترین اقداماتی که شرکت عمران شهر جدید پرند در برنامه قرار داده است، افتتاح متروی پرند در ماه‌‌‌های آتی و همچنین بهره‌‌‌برداری از ۲هزار و ۸۰۰ واحد تکمیل شده مسکن مهر است که به زودی تحویل متقاضیان خواهد شد.

این در حالی است که کمتر از یک ماه به آغاز هفته دولت باقی مانده است و به نظر می‌رسد اگر قرار بود بر اساس اظهارات قبلی مسوولان شهرهای جدید این مترو در هفته دولت افتتاح شود، مدیرعامل این شهر جدید از عبارت افتتاح در ماه‌‌‌های آتی برای متروی پرند استفاده نمی‌‌‌کرد.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد هم‌‌‌اکنون مشکل اصلی ساکنان عمده شهرهای جدید که در اطراف کلان‌شهرها ساخته شده و توسعه ‌یافته‌‌‌اند و محل سکونت تعداد زیادی از جمعیت شاغل در شهر مادر هستند، مربوط به معضل حمل‌ونقل و عدم‌دسترسی به مترو به عنوان یک مد حمل‌ونقلی با امکان جابه‌‌‌جایی انبوه، سریع و ارزان مسافران شهرهای جدید به شهر مادر و بالعکس است.

این مشکل که از ابتدای ایجاد این شهرها به عنوان یک معضل اصلی سکونت در حومه جدید کلان‌شهرها وجود داشته است بیش از یک دهه از شروع فرآیند توسعه این شهرها و ساخت واحدهای مسکن مهر که منجر به رشد چند برابری جمعیت ساکن در این شهرهای جدید شد، همچنان پابرجاست. تنها یک شهر جدید-شهر جدید هشتگرد- از مترو برخوردار است و سایر شهرهای جدید مترو ندارند.

این در حالی است که علاوه بر دشواری‌‌‌های تردد بین شهر جدید وشهر مادر و بالعکس، هزینه‌‌‌های سنگین رفت و آمد بین حومه و کلان‌شهر، برای ساکنان شهرهای جدید به‌خصوص شهرهای جدید اطراف تهران مانند پردیس و پرند، سکونت در این شهرها را برای ساکنان به سکونتی گران از ناحیه هزینه‌‌‌های حمل‌ونقل تبدیل کرده است. برخی از ساکنان این شهرهای جدید پیش‌تر به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کردند در عمده موارد برای تردد بین شهر جدید و شهر مادر ناچار به استفاده از تاکسی‌‌‌های اینترنتی هستند که هزینه تردد را برای ساکنان این شهرها بسیار سنگین کرده است.