14 copy

این رخداد در حالی اتفاق افتاده که نتایج نظرسنجی‌‌‌ رسمی چندی پیش رویترز مربوط به شرایط رکود عمیق مسکن در آمریکا حکایت از آن داشت که انتظار فعالان بازار مسکن، کاهش سهم خانه‌‌‌های نوساز از میزان فروش مسکن این کشور در یک روند مستمر بود. افزایش اعتماد سازنده‌‌‌ها به بازار مسکن، مقدمه بهبود وضعیت این بازار است که در ماه مه به بالاترین میزان 10ماهه منتهی به این ماه رسیده است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، تازه‌‌‌ترین داده‌‌‌ها نشان‌‌‌دهنده افزایش مجوزهای ساخت‌وساز مسکن بوده است. با وجود افزایش اعتماد به بازار در میان سازندگان مسکن و رسیدن آن به بالاترین سطح خود در 10 ماه اخیر در ماه مه، هنوز هیچ نشانه‌‌‌ای وجود ندارد که انقباض اخیر در شرایط اعتباری بر بازار مسکن تاثیر گذاشته باشد. این در حالی است که بازار مسکن، بیشترین ضربه را از سریع‌‌‌ترین چرخه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو از دهه 1980 تاکنون خورده است. شواهد نشان می‌دهد که بازار مسکن این کشور احتمالا تا حد زیادی خود را با افزایش نرخ‌های وام مسکن تطبیق داده است، اما کاهش متوسط قیمت مسکن، با این فرضیه که سازندگان خانه احتمالا ساخت خانه‌‌‌های جدید برای خریداران خانه اولی را در اولویت خود قرار داده‌‌‌اند، مطابقت دارد.

فروش خانه‌‌‌های نوساز در آمریکا، 1/ 4‌درصد افزایش یافته است و به نرخ سالانه 683هزار واحدی تعدیل‌شده فصلی رسیده است، که بالاترین سطح از مارس 2022 به حساب می‌‌‌آید. همچنین سرعت فروش در ماه مارس با افت نسبت به 683هزار واحد به 656هزار واحد کاهش یافته است. فروش خانه‌‌‌های نوساز در هنگام امضای قرارداد محاسبه می‌شود و آنها را به شاخصی پیشرو در بازار مسکن تبدیل می‌کند، با این‌‌‌حال، آنها می‌توانند به صورت ماهانه نوساناتی هم داشته باشند.

اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که فروش خانه‌‌‌های جدید، که سهم کمی از فروش خانه در ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، به 665‌هزار واحد کاهش یابد. فروش در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل 8/ 11‌درصد افزایش یافته است. متوسط قیمت خانه‌‌‌های نوساز در ماه آوریل 420هزار دلار بوده است، که 2/ 8‌درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. همچنین فروش خانه در ماه گذشته در محدوده قیمتی 300‌هزار تا 499‌هزار دلار، متغیر بوده است.

بر اساس داده‌‌‌های انجمن ملی مشاوران املاک آمریکا، تعداد خانه‌‌‌های موجود برای فروش در این کشور، 44‌درصد کمتر از سطح خود قبل از همه‌گیری کروناست. کمبود مسکن، حتی با وجود رکود کلی بازار مسکن، خریدارانی را که مایل به استفاده از کاهش نرخ‌های وام مسکن هستند، تحت فشار قرار می‌دهد و سازندگان را هم درگیر می‌کند. دولت آمریکا اخیرا گزارش داده است که مجوزهای ساختمانی برای ساخت خانه‌‌‌های ویلایی در ماه آوریل به بالاترین حد خود در هفت ماه اخیر رسیده است.

افزایش سرعت فروش مسکن در آمریکا

طبق داده‌‌‌های آژانس مالی وام مسکن فردی‌مک، میانگین نرخ وام مسکن ثابت 30ساله پس از رسیدن به اوج 03/ 7 درصدی در اواخر سال 2022، در محدوده 09/ 6 تا 73/ 6 در سال‌جاری در نوسان بوده است. فروش خانه‌‌‌های نوساز در ماه گذشته در مناطق غرب میانه و جنوب آمریکا افزایش یافته است، اما فروش آنها در شمال شرق و غرب آمریکا کاهش داشته است. بر این اساس، در پایان ماه گذشته 433‌هزار خانه جدید در بازار وجود داشته است. با توجه به سرعت فروش در ماه آوریل، 6/ 7 ماه طول می‌‌‌کشد تا موجودی خانه‌‌‌ها در بازار به پایان برسد، که بیانگر کاهش نسبت به 9/ 7 ماه در ماه مارس است. این گزارش در کنار تاب‌‌‌آوری بازار کار، خرده‌‌‌فروشی قوی و همچنین افزایش تولید در کارخانه‌‌‌ها نیز گویای آن است که اقتصاد آمریکا مجددا پویایی خود را در اوایل سه ماه دوم کسب کرده است. این دیدگاه توسط نظرسنجی اس‌‌‌اندپی‌‌‌گلوبال در روز سه‌‌‌شنبه تایید شده است. بر اساس این گزارش، شاخص مدیران خرید آمریکا در این ماه به 5/ 54 رسیده است. این عدد بالاترین سطح از آوریل 2022 و پس از قرائت نهایی 4/ 53 در ماه آوریل بوده است. این چهارمین ماه متوالی بوده است که PMI بالای 50 باقی مانده است؛ که بالابودن آن نشان‌‌‌دهنده رشد بخش خصوصی در آمریکاست. همچنین بانک فدرال رزرو آتلانتا برآورد رشد تولید ناخالص داخلی سه ماه دوم خود را از 6/ 2‌درصد به 9/ 2‌درصد افزایش داده است. این درحالی است که رشد اقتصادی در سه ماه اول 1/ 1‌درصد بوده است.

با وجود این‌، اکثر اقتصاددانان با استناد به افزایش 5 درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو از مارس 2022، انتظار رکود اقتصادی در نیمه دوم سال‌جاری را دارند. شرایط اعتباری انقباضی و بلاتکلیفی در مورد افزایش سقف استقراض دولتی، نیز خطر رکود را افزایش داده است.