به گزارش سی‌‌‌ان‌‌‌بی‌ا‌‌‌س، شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات املاک و مستغلات سی‌‌‌بی‌‌‌آرای (CBRE) در گزارشی که روز پنج‌شنبه منتشر شد اعلام کرد که تقاضای مسکن در پایتخت تجاری پر‌زرق و برق امارات متحده عربی، دبی، در دو ماه اول ۲۰۲۳ رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. تنها در فوریه، بازار مسکن دبی ۸۵۱۵ معامله را شاهد بود که نسبت به سال قبل ۹/ ۴۳‌درصد افزایش داشته است. گفته می‌شود حدود ۹۰‌درصد از ساکنان دبی مهاجر هستند و اکنون طبق گزارش دپارتمان زمین دبی آمار خانه‌‌‌های موجود در بازار به ۸‌درصد رسیده که در کمترین حد خود از ۲۰۰۸ قرار دارد.

یکی از زیرمجموعه‌‌‌های دپارتمان زمین دبی به نام RERA، آژانس تنظیم مقررات املاک است که مسوول نظارت بر اجاره‌‌‌بهاست و مقرراتی تنظیم کرده که به مالکان اجازه نمی‌‌‌دهد بر اساس ارزش فعلی بازار ملک، بیش از ‌درصد معینی درخواست افزایش اجاره‌‌‌بها کنند. البته صاحبخانه‌‌‌ها راه‌‌‌هایی را برای دور زدن قوانین RERA پیدا کرده‌‌‌اند. آنان مستاجران را با ادعای اینکه خودشان قصد نقل مکان به خانه را دارند یا برای فروش خانه اقدام کرده‌‌‌اند، از خانه بیرون کرده و سپس با قیمتی به مراتب بالاتر از محدودیت‌های اعلامی به مستاجر جدید اجاره می‌دهند. قبل از شیوع ویروس کرونا بخش املاک دبی در پنج سال گذشته حدود ۲۵‌درصد کاهش داشت که عمدتا به دلیل عرضه بیش از حد بازار بود. زمانی که قیمت‌ها در بازار به کمترین حد خود رسید، خریداران املاک ارزان‌قیمت را خریداری و خانه‌‌‌ها را بازسازی کردند و شروع به اجاره به مستاجران جدید و توریست‌‌‌ها کردند.

هنگامی که جهان درگیر قرنطینه‌‌‌های سختگیرانه‌‌‌ای بود، دبی درهای خود را به روی گردشگران و سرمایه‌گذاران باز کرد که از جمله عواملی بود که بازار مسکن را بهبود بخشید. در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از معاملات ملکی سال گذشته با طرفین روسی انجام گرفته است. پس از آغاز درگیری‌‌‌ها میان روسیه و اوکراین، دبی مورد هجوم مشتریان روسی قرار گرفته است. در پایان سه‌ماه سوم ۲۰۲۲، روس‌‌‌ها رتبه اول را در ثبت تراکنش‌‌‌ها داشتند. همچنین افزایش قابل‌توجهی در خریداران از کشورهای آلمان، سوئیس، ایتالیا و انگلستان مشاهده شده است. اصلاحات مختلف اجتماعی و اقتصادی امارات متحده در چند سال گذشته، مانند اعطای ویزا برای دورکاران و اجازه مالکیت ۱۰۰‌درصد خارجی بر برخی مشاغل نیز در رشد متقاضیان موثر بوده و کمک کرده است تا این کشور افراد و شرکت‌های جدیدی را جذب کند. به جهت جمعیت در حال رشد افراد ثروتمند شاغل در شرکت‌های بزرگ، تقاضا برای مسکن افزایش یافته است. آنها از تمکن لازم برای پرداخت هزینه اجاره‌‌‌بهای بالاتر برخوردارند و این امر کمک کرده است تا اجاره‌‌‌بها در دبی امروز رشد بالای ۵۰ درصدی را تجربه کند.