ساختار تنظیم مقررات

بورس طلا و کالای دبی سازمانی خودانتظام است که قوانین و مقررات خاص خود را دارد و از سوی سازمان اوراق بهادار و کالای امارات (اس‌‌‌سی‌‌‌ای) که تنظیم‌‌‌کننده فدرال در امارات‌‌‌متحده‌‌‌عربی است، تنظیم می‌شود. اس‌‌‌سی‌‌‌ای در سال ۲۰۰۰ و مطابق با قانون شماره۴ فدرال به‌‌‌عنوان مرجعی عمومی که از قدرت نظارتی و اجرایی لازم برای انجام وظایفش برخوردار است، تاسیس شد و درحال‌‌‌حاضر مرجع نظارتی بازار اوراق بهادار و بازارهای کالا در امارات‌‌‌متحده‌‌‌عربی است. هدف اساسی اس‌‌‌سی‌‌‌ای این است که با ایجاد مبنایی برای معاملات سالم و عادلانه بین سرمایه‌گذاران مختلف، فرصت سرمایه‌گذاری در کالاها را به شیوه‌‌‌ای که در خدمت منافع اقتصاد ملی باشد، فراهم کند. اس‌‌‌سی‌‌‌ای یکی از اعضای عادی آیسکو (سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار) است و برای افزایش همکاری و به‌اشتراک‌‌‌گذاری اطلاعات، یادداشت تفاهم چندجانبه اس‌‌‌سی‌‌‌ای با آیسکو امضا شد.

بورس طلا و کالای دبی (دی‌‌‌جی‌‌‌سی‌‌‌ایکس) از سوی سازمان امور خدمات مالی دبی (دی‌‌‌اف‌‌‌اس‌‌‌ای) به رسمیت شناخته شده و به شرکت‌های مستقر در مرکز بین‌المللی مالی دبی که دارای مجوز دی‌‌‌اف‌‌‌اس‌‌‌ای هستند اجازه می‌دهد در بورس عضو شوند. بر اساس بخش ۱۲۷مقررات خدمات مالی و بازارها، شرکت‌ها و موسسه‌های مالی مستقر در بورس مجازند به کارگزار تبدیل شوند.

اداره پولی سنگاپور (MAS) به‌‌‌عنوان اپراتور بازار به‌‌‌رسمیت‌‌‌شناخته‌‌‌شده، اعضای بورس طلا و کالای دبی را تحت قانون اوراق بهادار و آتی تایید می‌کند. به‌‌‌این‌‌‌ترتیب، دی‌‌‌جی‌‌‌سی‌‌‌ایکس می‌‌‌تواند عضویت بورس را به کارگزاران مقیم سنگاپور اعطا کند. اعضای کارگزاران مستقر در سنگاپور، فقط به سرمایه‌گذاران حرفه‌‌‌ای اجازه می‌دهند که در بازار دی‌‌‌جی‌‌‌سی‌‌‌ایکس معاملات خودشان را انجام دهند.

اعضای بورس طلا و کالای دبی

بیش‌‌‌از ۸۰‌درصد ۲۶۷نفر اعضای فعلی بورس طلا و کالای دبی از خاورمیانه و شبه‌‌‌قاره هند و مابقی از ایالات‌متحده و اروپا هستند. به‌‌‌طورکلی، اعضای این بورس از مراکز مالی متعدد به‌‌‌ویژه، لندن، شیکاگو، اوکلند، بمبئی و کراچی فعالیت می‌کنند. ساختار عضویت در دی‌‌‌جی‌‌‌سی‌‌‌ایکس براساس نیازهای مشارکت‌‌‌کننده به دسته‌‌‌های مختلف تقسیم‌‌‌بندی می‌شود.

عضویت تجاری

اعضای تجاری فقط حق تجارت روی کل محصول‌هایی را دارند که در دی‌‌‌جی‌‌‌سی‌‌‌ایکس فهرست شده‌‌‌اند. اعضای تجاری باید حداقل «خالص دارایی‌‌‌های مشهود جاری» را که بورس میزان آن را تعیین کرده، در اختیار داشته باشند. هزینه پذیرش برای عضویت تجاری ۶۰‌هزار دلار آمریکاست.

کالاها و قراردادها

محصول‌‌‌‌هایی که در بورس طلا و کالای دبی عرضه می‌شوند، معاملات اختیار و آتی ارزها، فلزات شامل طلا، نقره و مس و هیدروکربن‌‌‌ها شامل نفت خام و معاملات آتی سهام را شامل می‌شوند. از جمله معاملاتی که در مقوله فلزات در این بورس انجام می‌شود، می‌‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قرارداد آتی طلا: بورس طلا و کالای دبی قرارداد آتی طلا را برای سرمایه‌گذاران، دلالان و تامین‌‌‌کنندگان بر اساس معیار بین‌المللی قیمت‌گذاری فراهم می‌کند. قرارداد آتی طلا نخستین قراردادی بود که در سال ۲۰۰۵ روی پلتفرم دی‌‌‌جی‌‌‌سی‌‌‌ایکس راه‌‌‌اندازی و از آن‌‌‌زمان تاکنون بیش از ۵/ ۴میلیون لات (قرارداد) از این فلز گرانبها معامله شد. اندازه هر قرارداد یک کیلوگرم (۳۲ اونس) و حداکثر سفارش تا ۲۰۰ لات است.

قرارداد کوانتوی آتی طلای هند: قرارداد آتی کوانتوی طلا در پلتفرم دی‌‌‌جی‌‌‌سی‌‌‌ایکس، مسیر کشف قیمت و تجارت طلای معامله‌‌‌شده در هند را فراهم می‌کند. کوانتوی آتی، نوعی قرارداد مشتقه نقدی تسویه شده است که در آن محصول مورد معامله براساس ارز خارجی قیمت‌گذاری شده؛ اما به ارز داخلی تسویه می‌شود. اندازه هر قرارداد یک لات و حداکثر سفارش آن ۲۰۰لات است.

طلای شریعت: قرارداد طلای اسپات بورس طلا و کالای دبی منطبق با اصول شریعت اسلامی برای مالکیت طلا انجام می‌شود. طلا نسبت به سایر محصول‌های عمده اسلامی موجود در بازار از جمله شاخص‌‌‌های سهام و شاخص تکافل (مقایسه بیمه اسلامی)، نوسان‌ کمتری دارد. بنابراین، معاملات طلای شریعت، فرصتی برای صندوق‌های اسلامی و سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا با سرمایه‌گذاری در طلا، سبد سهام خودشان را به‌‌‌طور موثر متنوع کنند. اندازه هر قرارداد یک کیلوگرم (۳۲ اونس تراوا) و حداکثر سفارش تا ۲۰۰لات است.

قرارداد آتی روزانه طلا: دی‌‌‌جی‌‌‌سی‌‌‌ایکس در تلاش برای افزودن قرارداد جدیدی به قراردادهای آتی فلزات گرانبهای خود است. قرارداد آتی روزانه طلا به سرمایه‌گذارانی که به‌‌‌دنبال فرصت‌‌‌های سرمایه‌گذاری کارآمد هستند و می‌‌‌خواهند سبد خودشان را متنوع‌‌‌تر کنند، ارائه می‌شود. اندازه هر قرارداد ۱۲/ ۵کیلوگرم (۴۰۰ اونس) و حداکثر سفارش تا ۲۰۰لات است.

قرارداد آتی نقره: قرارداد آتی نقره دومین قراردادی بود که روی پلتفرم بورس طلا و کالای دبی راه‌‌‌اندازی شد. این قرارداد، قیمت‌گذاری بر مبنای معیار بین‌المللی را برای سرمایه‌گذاران، دلالان و تامین‌‌‌کنندگان ارائه می‌دهد. اندازه هر قرارداد ۳۱کیلوگرم (هزار اونس) و حداکثر سفارش تا ۲۰۰لات است.

قرارداد آتی مس: قرارداد مس روی پلتفرم بورس طلا و کالای دبی بر اساس معیار بین‌المللی قیمت‌گذاری می‌شود. اندازه هر قرارداد ۵تن در سیستم متریک است و حداکثر اندازه سفارش می‌‌‌تواند تا ۲۰۰لات برسد.