افزایش ۲۰ درصدی عوارض طرح ترافیک در سال آینده

پیشنهاد شهرداری تهران در این لایحه افزایش ۲۵ درصدی بهای عوارض تردد در محدوده‌‌‌های ترافیکی بود اما در نهایت شورای شهر با افزایش ۲۰ درصدی موافقت کرد. به این ترتیب رقم پایه عوارض طرح ترافیک که امسال ۴۳‌هزار و ۸۰۰ تومان بود، در سال ۱۴۰۲ به ۵۲‌هزار و ۵۰۰ تومان افزایش خواهد یافت.رقم پایه عوارض طرح ترافیک در ضرایبی شامل زمان تردد (دوسر اوج، یک‌‌‌سر اوج و غیراوج)، محدوده تردد (حلقه اول یا دوم طرح ترافیک) و نوع معاینه فنی ضرب خواهد شد و هزینه نهایی هر سفر در محدوده‌‌‌های ترافیکی به این ترتیب به دست می‌‌‌آید.

تعیین بهای پارکینگ در سال ۱۴۰۲

دیروز در صحن شورای شهر تکلیف بهای دیگر خدمات حوزه حمل‌ونقل نیز مشخص شد. یکی از این خدمات، حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگ‌‌‌های متعلق به شهرداری تهران است. بر این اساس برای ساعت اول استفاده از پارکینگ مسقف برای سواری‌‌‌ها رقم چهار‌هزار و ۹۰۰ تومان و برای وانت‌‌‌بارها شش‌‌‌هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد.

همچنین بهای خدمات پارکینگ غیر‌مسقف در ساعت اول از ۲‌هزار و۸۰۰ تا ۵‌هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شد. موتورسیکلت‌‌‌ها نیز برای توقف تا یک ساعت در پارکینگ باید دو‌هزار و ۲۰۰ تومان پرداخت کنند.

در این مصوبه هزینه استفاده از فضای پارک حاشیه‌‌‌ای از یک‌هزار و ۶۰۰ تومان برای دو ساعت اول به ازای هر نیم ساعت، به ۲‌هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافت. البته پارک حاشیه‌‌‌ای هنوز اجرایی نشده و برای ۷۵‌هزار فضای پارک حاشیه‌‌‌ای قرارداد منعقد ‌‌‌شده است. شهرداری تهران برای سال آینده ۱۲۰‌هزار فضای پارک حاشیه‌‌‌ای را تحت مدیریت قرار خواهد داد و بر اساس مصوبه شورای شهر، کل درآمد حاصل از پارک حاشیه‌‌‌ای باید برای حمل‌ونقل عمومی صرف شود. افزون بر این از سال آینده پرداخت وجه نقد به پارکبان‌‌‌ها نیز ممنوع شده و پرداخت‌‌‌ها صرفا در بستر سامانه آنلاین میسر خواهد بود.