پرکردن دخل پایتخت با درآمدناپایدار

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران گفت:امسال بودجه ۲۲ هزار میلیاردی حوزه شهرسازی را به عدد نزدیک به ۳۹ هزار میلیارد رسانده‌اند و بخش عمده‌ این درآمد ناپایدار است.

سرانجام لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران به شورا رسید. لایحه پیشنهادی رقم 78 هزار و 475 میلیارد تومان است و به گفته علیرضا زاکانی ویژگی‌های بودجه ارائه شده با سال قبل تفاوت‌های جدی دارد و برشی از برنامه چهارم توسعه شهری است. همچنین ساماندهی ردیف‌های هزینه‌ای و سرمایه‌ای برای چابک‌سازی و شفافیت صورت گرفته است و حدود ۶ هزار و ۵۰۰ ردیف را تبدیل به ۲ هزار و ۸۵۰ ردیف کرده‌ایم و موارد، دسته‌بندی و منطقی‌سازی شدند. دیدگاه های متفاوتی در خصوص بودجه پیشنهادی شهرداری وجود دارد.

ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره بودجه پیشنهاد شده به اکو ایران گفت: در جلسه شورای شهر به آقای زاکانی گفتم که به نظر من یکی از نکات منفی بودجه که توسط او پیشنهاد شده، افزایش فوق‌العاده (نزدیک به 100 درصدی) عوارض شهرسازی است؛ یعنی امسال بودجه 22 هزار میلیاردی را به عدد نزدیک به 39 هزار میلیارد رسانده‌اند و بخش عمده‌ این درآمد ناپایدار است.

او ادامه داد: این درحالی است که ما براساس سیاست‌های کلی باید هر سال درآمد پایدار را افزایش دهیم و درآمدهای ناپایدار را کاهش دهیم. امانی گفت: آقایان در ظاهر می‌گویند ما تراکم‌فروشی نداریم، ولی این تحلیل درستی نیست. دفاعی که شهردار تهران از کمیسیون ماده 5 کرد و گفت که «ما 17 تا قفل قبلی را باز کرده‌ایم»، به هر حال نوعی فروش تراکم است. حالا شما بگویید تراکم براساس طرح تفصیلی یا تراکم مازاد... اینها به هر شکل تراکم است و اصولا عنوانش در ردیف بودجه به عنوان تراکم می‌آید. چطور ما می‌توانیم بگوییم تراکم‌فروشی نداریم؟!

او اضافه کرد: من اولا با افزایش این سهم از بودجه و ثانیا با این سهم از حوزه‌ شهرسازی در بودجه مخالف هستم و در جلسه‌های کمیسیون، در موردش بحث خواهیم کرد.

امانی همچنین درباره فروش ساختمان قدیمی روزنامه اطلاعات و ایجاد پردیس شهرداری گفت: من در جلسه برنامه و بودجه که آقای زاکانی هم حضور داشت، درباره این مساله صحبت کردم. به این نکته اشاره کردم که بنا بوده که دور تا دور پارک شهر به پردیس مدیریت شهری تبدیل شود. ما دیگر نباید دوباره کار را از صفر شروع کنیم. به همین دلیل شما دیدید که حتی اولویتش رای نیاورد و ما حتما به اصل آن هم رای نمی‌دهیم و من فکر نمی‌کنم اکثر اعضا موافق این جریان باشند.

مهدی اقراریان عضو دیگر شورای شهر تهران نیز درخصوص تحقق‌پذیری بودجه سال 1402 شهرداری تهران که افزایش 56 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است، گفت:‌ من سال گذشته هم جزو اعضایی بودم که معتقد بودند بودجه‌ای که شهرداری ارائه کرده به نسبت ظرفیت‌های شهر و فرصت‌هایی که مدیریت شهری در اختیار دارد، از آن سطحی که انتظار می‌رود، پایین‌تر است و جزو طرفداران افزایش بودجه به حدود 75 هزار میلیارد تومان بودم اما جمع‌بندی شورا رقم 50 هزار و 370 میلیارد تومان بود که مصوب شد.

وی ادامه داد: بودجه‌ای که امسال شهرداری تهران ارائه کرده (78 هزار و 475 میلیارد تومان) قابل تحقق است به شرطی که از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که شهر در اختیارمان گذاشته به شکل شایسته‌ای استفاده کنیم و یک واقعیتی در نظر بگیریم که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم بخشی از بودجه صرف نگهداشت شهر و صرف حقوق و دستمزد می‌شود و پولی که باقی می‌ماند در جهت توسعه خدمات و خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی می‌شود که اگر ما نتوانیم آن را افزایش دهیم امکان ارائه خدمت مناسب نخواهیم داشت.

اقراریان اضافه کرد:‌ شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف دچار یک عقب افتادگی‌هایی است و کشور در دوران کرونا در شرایط خاصی قرار داشته و ما به‌ویژه در دوران پساکرونا باید به سمتی برویم که با جهش ساخت و ساز مواجه باشیم و منابع شهرداری را افزایش دهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.