Untitled-1

بررسی‌ها نشان می‌دهد اگرچه هم‌اکنون در مناطق مصرفی  وپرتقاضا، مانند منطقه 5 شهر تهران، هم فایل اجاره مسکن به میزان کافی وجود دارد  وهم تقاضا برای جابه‌جایی از سمت مستاجرها، دیده می‌شود اما در نهایت تنها درصد کمی از این عرضه وتقاضا منجر به معامله و عقد اجاره‌نامه بین موجران ومستاجرها می‌شود. علت این موضوع به رشد شدید اجاره‌بهای مسکن در یکسال اخیر  وناتوانی بخش عمده‌ای از خانوارها در تامین مابه‌التفاوت اجاره‌بهای جدید و قدیم برمی‌گردد.

به طور ویژه هم‌اکنون مستاجرها در منطقه 5 شهر تهران که پرتقاضاترین  وپرمعامله‌ترین منطقه شهر تهران است، به چهار گروه تقسیم شده‌اند. گروه اول افرادی هستند که با موجر خود به توافق رسیده و قرارداد سال قبل را تمدید کرده‌اند. دسته دوم افرادی هستند که به دلیل عدم توافق برای تمدید قرارداد سال قبل و به دلیل ناتوانی از تامین ارقام جدید اجاره‌بها به مناطق ارزان‌تر کوچ کرده‌اند. تعداد کمی از مستاجرها نیز ناچار به پذیرش ارقام جدید شده‌اند که تعداد این گروه نسبت به سه گروه دیگر در اقلیت قرار دارد.

اما دسته آخر مستاجرهایی هستند که به یک تقلای جدید در بازار اجاره با همکاری واسطه‌ها روی آورد‌ه‌اند به این امید که بتوانند واحدی با اجاره‌بهای مناسب‌تر نسبت به اجاره‌بهای فایل‌هایی که هم‌اکنون به بازار عرضه شده است بیابند.

این افراد ضمن تماس با واسطه‌ها سطح بودجه خود برای اجاره واحدی در محله‌های مورد نظر با متراژ موردنظرشان را اعلام کرده و از واسطه‌ها تقاضا می‌کنند واحدی مناسب با درخواست آن‌ها پیدا کنند. به دلیل فاصله تقاضای این متقاضیان با وضعیت فایل‌های موجود در بازار، واسطه‌ها، به یک ترفند جدید روی آورده‌اند. آن‌ها با مراجعه به فایل‌های سال‌های قبل، با مالکان این واحدها تماس گرفته و استعلام می‌کنند که آیا فایل آن‌ها برای اجاره موجود است یا خیر؟ هدف واسطه‌ها از این اقدام یافتن فایل موردنظر مستاجرها با سطوح اجاره‌بهای پایین‌تر از فایل‌هایی است که هم‌اکنون به بازار عرضه شده‌ است. در واقع هم‌اکنون واسطه‌ها با این اقدام سعی دارند التهاب اجاره‌بها را دور زده و قدری از رکود حاکم بر کسب و کار خود بکاهند.