در قالب این طرح، واحدهای نیمه‌‌تمامی که به‌دلیل نداشتن متقاضی در طرح مسکن مهر عملا بلاتکلیف بودند تکمیل شده و از آنجا که سرمایه ملی محسوب می‌‌شوند، در قالب طرح نهضت ملی مسکن - ساخت یک میلیون مسکن در سال- به متقاضیان واگذار می‌‌شود. بخش قابل توجهی از این واحدهای نیمه‌‌تمام در شهرهای جدید قرار دارد که آن‌طور که مسوولان اعلام کرده‌‌اند در مرحله اول طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید ساخت ۱۰۰هزار واحد آغاز شده است که بخشی از آن فعال‌‌سازی مسکن مهر نیمه‌کاره به‌عنوان سرمایه‌های ملی است؛ بسته ۱۰۰ هزار واحدی دوم نیز تا پایان شهریورماه آغاز خواهد شد.

 آن‌طور که اعلام شده است در طرح نهضت ملی مسکن یک نگاه مربوط به تکمیل پروژه‌های مسکن مهر فاقد متقاضی است که عمدتا در شهرهای جنوبی قرار دارد. اینها نیمه‌کاره بودند که مسوولان اعلام می‌‌کنند آنها را فعال کرده‌‌اند و قرار است در قالب طرح نهضت ملی به متقاضیان واگذار کنند. این واحدها آن‌طور که اعلام شده است، مقاوم‌‌سازی و در برخی موارد بازطراحی می‌‌شوند و در اختیار متقاضیان قرار خواهند گرفت. در این زمینه همچنین گفته شده است که پیشرفت ۱۲درصدی در مقاوم‌سازی این واحدها-مسکن مهرهای بدون متقاضی- حاصل شده است و بعد از اتمام کار به‌عنوان بخشی از واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح و به متقاضیان واگذار می‌‌شود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» مسوولان وزارت راه وشهرسازی در حالی از فعال کردن واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی در برخی از نقاط کشور در قالب طرح ساخت و عرضه یک میلیون واحد مسکونی در سال-طرح نهضت ملی- خبر داده‌‌اند که در این زمینه یک معما با چند سوال بسیار مهم وجود دارد. سوال مهم این است که آیا واحدهایی که به دلایل مختلف از جمله جانمایی نامناسب و نبود تقاضا، در زمان اجرای طرح مسکن مهر، بدون متقاضی مانده‌‌اند، هم‌‌اکنون متقاضی خواهند داشت؟ چه اتفاق ویژ‌ه‌ای در این مناطق رخ داده است که واحدهای بدون متقاضی و ارزان‌قیمت یک دهه گذشته که آن زمان مورد استقبال قرار نگرفت، الان می تواند با استقبال و تمایل متقاضیان، آن هم با قیمت بالاتر، مواجه شود و برای آن تقاضا ایجاد شود؟

آیا قبل از هر اقدامی برای سرمایه‌‌گذاری مجدد روی این واحدها متقاضی پای کار برای آنها وجود دارد؟

نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد آن است که در شرایطی که دولت اعلام کرده بخش زیادی از این واحدها در شهرهای جنوبی کشور واقع شده است، با توجه به بحران‌‌های آب وهوایی این مناطق، آیا تقاضا برای این واحدها وجود خواهد داشت؟

این واحدها، همان واحدهایی هستند که حدود یک دهه قبل که استان‌های جنوبی با بحران‌‌های آب و هوایی کمتری روبه‌رو بودند فاقد متقاضی ماندند، حال که بحران‌‌ها تشدید شده و بخش زیادی از ساکنان این مناطق به نواحی دیگری مهاجرت کرده یا در فکر مهاجرت هستند، آیا این واحدها متقاضی خواهد داشت یا قرار است این واحدها بعد از سرمایه‌‌گذاری دوباره برای مقاوم‌‌سازی، بار دیگر بدون متقاضی رها شوند؟

واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر در حالی بار دیگر برای واگذاری به متقاضیان این‌بار در طرح نهضت ملی مسکن مورد توجه قرار گرفته‌‌اند که آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می‌‌دهد تنها نیمی از متقاضیان واجد شرایط این طرح اقدام به تکمیل پرونده و کامل کردن ثبت‌نام خود در این طرح کرده‌‌اند.