به گزارش «دنیای‌اقتصاد» با گذشت بیش از سه ماه از حمله سایبری به شهرداری تهران که منجر به اختلال در برخی سامانه‌های برخط این نهاد شد، هنوز وضعیت به حالت عادی بازنگشته و برخی از خدمات اینترنت‌‌پایه در شهرداری تهران از دسترس خارج است. یکی از این خدمات ناظر بر محاسبه هزینه تردد در محدوده حلقه اول و دوم طرح ترافیک است که تا چندی پیش در دسترس شهروندان بود؛ اما اکنون لینک مربوطه به کلی از صفحه اصلی سامانه «تهران من» حذف شده است.

در آستانه بازگشایی مدارس آن هم پس از دو سال وقفه کرونایی، انتظار می‌‌رود تمام امکانات ترافیکی شهر از دوربین‌‌ها و تجهیزات هوشمند تا سامانه‌های برخط و نظایر آن در بهترین وضعیت ممکن در خدمت شهر و شهروندان باشد. با این حال هنوز سامانه‌‌ای که به مثابه ماشین حساب برای متقاضیان تردد در محدوده طرح ترافیک عمل می‌‌کرد، در دسترس نیست. طبعا در این مقطع زمانی با توجه به اینکه تصمیمات ترافیکی تازه به‌دلیل تغییر در ماهیت روتین سفرهای درون‌‌شهری شهروندان رخ می‌‌دهد، اتخاذ خواهد شد، دردسترس بودن اطلاعات کافی از بازه‌های پیک و غیرپیک ترافیک‌‌ و نیز هزینه‌های تردد در هر یک از انواع سفر ممکن با تعاریف طرح ترافیک فعلی یک ضرورت است و شهروندان می‌‌خواهند از امکان مقایسه هزینه در حالت‌‌های مختلف سفر برخوردار باشند تا بهترین تصمیم را بر اساس شرایط خود اتخاذ کنند.

والدین شاغلی که قصد دارند فرزندان خود را به مدرسه برسانند و سپس در محل کار خود حاضر شوند، با توجه به قرارگیری بسیاری از نهادهای دولتی و شرکت‌های خصوصی در محدوده مرکزی شهر نیازمند اطلاع از جزییات طرح ترافیک هستند؛ اما این روزها خبری از ماشین حساب طرح ترافیک که در چهار سال گذشته در دسترس شهروندان قرار داشت و با تعیین زمان سفر، نوع معاینه فنی خودرو و محدوده‌‌ای که قرار است تردد در آن صورت گیرد (از حیث حلقه اول یا دوم طرح ترافیک)، برآوردی از هزینه ارائه می‌‌داد، نیست.

پس از گذشت سه ماه از حمله سایبری به شهرداری تهران انتظار شهروندان این است که همه سامانه‌ها به وضعیت عادی بازگردد. پیش‌‌تر مدیریت شهری اعلام کرده بود برخی از سامانه‌ها را به اصطلاح «Down» و از دسترس خارج کرده تا از امنیت آنها مطمئن شود. اما هنوز همه چیز به وضعیت عادی بازنگشته و یکی از علائم آن همین از دسترس خارج شدن خدماتی مثل ماشین حساب طرح ترافیک است.