جزئیات تازه از فضاهای پارک حاشیه‌‌‌ای

به گزارش خبرگزاری فارس، فضای پارک حاشیه‌‌‌ای هوشمند خودروها، قسمت‌‌‌هایی از کنار معابر مختلف است که برای توقف خودروها با تابلو متمایز و مشخص شده‌‌‌اند. استفاده از این فضاها و پرداخت بهای آن از طریق سامانه «تهران من» مقدور است.

مجتبی شفیعی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۴‌هزار فضای پارک حاشیه‌‌‌ای مکانیزه در مناطق ۲، ۶ و ۷ ساماندهی شد و تحت پوشش شهرداری قرار گرفت، افزود: برنامه سال‌جاری نیز افزودن ۱۲۰‌هزار فضای پارک جدید به این میزان است. وی معتقد است پارک حاشیه‌‌‌ای یکی از ابزارهای مدیریت ترافیک و توزیع عادلانه فضای توقف خودرو است. شفیعی یادآور شد: این فضاها در مناطقی از قبیل یک، چهار، پنج، هشت، ۹، ۱۳ و ۱۴ و نیز مناطق ۲۱ و ۲۲ ایجاد خواهد شد.

عمار سعیدیان‌‌‌فر سرپرست معاونت بهره‌‌‌برداری از سیستم‌های حمل‌ونقل سازمان حمل‌‌‌ونقل و ترافیک شهر تهران نیز در خصوص مدیریت فضاهای پارک حاشیه‌‌‌ای معابر شهر تهران گفت: مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌‌‌ای معابر شهر تهران یکی از برنامه‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران است که هدف از اجرای آن، مدیریت تقاضای سفر، ساماندهی ترافیکی معابر، عدالت در دسترسی به جای پارک، جلوگیری از تخلفات ساکن و پارک دوبل و کاهش ترافیک خودروهای سرگردان خواهان جای پارک است. وی گفت: توقف خودروها در پارک حاشیه‌ای معابر به صورت کوتاه‌مدت بوده و خروجی اصلی اجرای طرح مذکور، کاهش بار ترافیکی معابر و روان‌سازی جریان ترافیک است.

سعیدیان‌‌‌فر تاکید کرد: توقف در فضاهای پارک حاشیه‌‌‌ای برای کمتر از نیم ساعت رایگان بوده و بعد از آن براساس تعرفه مصوب شورای شهر، مبلغی به عنوان عوارض پارک حاشیه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

وی گفت: با اجرای مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌‌‌ای، هر گونه پرداخت نقدی عوارض پارک حاشیه‌ای ممنوع است و شهروندان با شارژ حساب کاربری «تهران من»، می‌توانند عوارض پارک حاشیه‌‌‌ای خود را نیز پرداخت کنند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، بر اساس مصوبه شورای شهر تهران نرخ عوارض پارک حاشیه‌‌‌ای پس از نیم ساعت رایگان اولیه، تا دو ساعت اول ۱۶۰۰ تومان است و در ادامه نیز در هر دو ساعت، این نرخ ۲‌هزار تومان منظور می‌شود.