به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی در حاشیه جلسه با شهردار تهران اعلام کرد: با توجه به شرایطی که امروز در حوزه اجاره مسکن در کشور وجود دارد مصوباتی در خصوص کنترل اجاره‌‌‌بها توسط سران قوا به تصویب رسیده است که بر اساس آن اجاره‌‌‌ واحدهای مسکونی در صورت داشتن شرایطی به شکل خودکار تمدید می‌شود. شرایط خاصی نیز وجود دارد که چنانچه مستاجران به آن عمل نکنند، قرارداد تمدید نخواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ستاد حل مشکلات مسکن و ساماندهی بازار اجاره به شکل مشترک بین وزارت راه و شهرداری تهران تشکیل شده است که وظیفه این ستاد اجرایی کردن مصوبات سران سه قوه برای ساماندهی بازار مسکن است. در این ستاد همچنین افرادی که بخواهند اجاره‌‌‌های جدیدی داشته باشند نیز ساماندهی می‌شوند. قاسمی ادامه داد: در جلسه هیات دولت پیشنهادهای وزارت راه و شهرسازی درخصوص ساماندهی بازار مسکن ارائه می‌شود که امیدوار هستیم آن پیشنهادها در هیات دولت به تصویب برسد و بتوانیم با اجرای آن مصوبات و اجرای مصوبه سران قوا با سازوکاری که ایجاد می‌شود کنترل بازار مسکن را در  اختیار بگیریم.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه از این پس تمام معاملات اجاره و خرید مسکن باید در سامانه املاک و اسکان ثبت و واجد کد رهگیری شود، افزود: تکمیل اطلاعات در سامانه املاک و اسکان این امکان را به وزارت راه و شهرسازی می‌دهد که املاک مسکونی متعلق به چه کسی است و چه شرایطی دارد و با چه قیمتی می‌تواند اجاره یا خرید و فروش شود. در عین حال ثبت نشدن اطلاعات خرید و فروش و اجاره در سامانه املاک و اسکان عواقبی هم برای موجران دارد؛ در نتیجه امیدواریم دراین خصوص مردم نهایت همکاری را با وزارت راه و شهرسازی داشته باشند.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در حاشیه نشست مشترک با وزیر راه و شهرسازی در خصوص اجرای مصوبات سران قوا در زمینه ساماندهی بازار مسکن گفت: در ستاد تنظیم بازار بحث و مقرر شد تا شهرداری در خدمت وزارت راه و شهرسازی بخشی از مشکلات مردم را در حوزه مسکن سامان بدهد، چراکه مسکن ۶۵‌درصد از هزینه‌‌‌های خانوار را در تهران به خود اختصاص داده است. شهردار تهران در خصوص راهکارهای کوتاه‌‌‌مدت اجرای مصوبات سران قوا در خصوص ساماندهی بازار مسکن اعلام کرد: برای تمدید خودکار یکساله اجاره مسکن در شهر تهران بنا شد تا شهرداری در خصوص نظارت و پیوستگی برای اقدام مناسب به منظور دفاع از حقوق موجران و مستاجران گام بردارد.

در عین حال جزئیات آنچه شهرداری تهران بنا دارد برای ورود به بازار اجاره انجام دهد، هنوز اعلام نشده است.