وی با بیان اینکه حادثه آبادان باعث شرمساری جامعه مهندسین است، تصریح کرد: باید خدا را شکر کرد که این ساختمان به بهره‌‌برداری کامل نرسیده بود که در آن‌‌صورت قطعا خسارات بیشتر بود. از سوی دیگر این ساختمان در حین ساخت و پیش از بهره‌‌برداری فروریخت و حتی بار خود را تحمل نکرد که جای تامل دارد و باید از چرایی آن پرسید؛ زیرا اگر این حادثه‌ها اتفاق بیفتد و از آنها عبرت نگیریم و تغییر رویه ندهیم، خسارت ما دوچندان خواهد بود.

این استاد دانشگاه تهران به حوادث مشابه متروپل نیز اشاره کرد و افزود: پلاسکو با وجود ساخت درست، اصولی و با استانداردهای وقت، به علت بهره‌‌برداری نادرست و عدم رعایت ضوابط مشاغل دچار حادثه شد؛ همچنان که حادثه کلینیک سینا اطهر در تهران به علت استفاده اشتباه از ساختمان مسکونی بدون توجه به تراکم جمعیت رخ داد.

حناچی یادآور شد: درس نگرفتن از عاقبت عدم اجرای مقررات ملی در کیفیت ساختمان‌های ما بسیار مهم است؛ درحالی‌که به اندازه اهمیت موضوع بر آن کار نشده است.

وی ادامه داد: به‌طور خاص در بخش‌های مسکونی و به علت شرایط اقتصادی، آسیب‌‌پذیری شهرها و اینکه میزان وابستگی شهرداری‌‌ها به درآمدهای ساخت و‌سازمسکونی بسیار بالاست، در شهرها با حجم عظیمی از ساخت‌و‌ساز مواجه هستیم و شاید در برخی شهرها ۸۰درصد از منابع درآمدی شهر از محل عوارض مرتبط با ساخت‌و‌ساز تامین می‌‌شود.

شهردار سابق تهران به عدم تعادل بین درآمدها و هزینه‌ها در مدیریت شهری اشاره و تاکید کرد: ایجاد تعادل در بین این دو، مهم‌ترین وظیفه شوراهای شهر است.

حناچی گفت: گاهی شهرداری‌‌ها را حیاط خلوت بودجه می‌‌بینیم که در زمان کمبود بودجه باید به آنها مراجعه کرد؛ درحالی‌که باید امور روزمره و ماموریت‌‌های اصلی مدیران شهری در بودجه شهرداری‌‌ها لحاظ شود و بار وظایف حاکمیتی همچون سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی مثل مترو از دوش آنها برداشته شود.

وی با بیان اینکه عمده ساخت‌و‌ساز در شهرها وابسته به مساله تامین مسکن است، خاطرنشان کرد: ما به‌طور مداوم و پیوسته مسکن می‌‌سازیم که بعضا بیش از نیاز است درحالی‌که هنوز افراد نیازمند بی‌‌خانه هستند و ساخت مسکن تقاضای موثر مسکن را پاسخ نمی‌‌دهد. در نقطه مقابل این وضعیت نیاز به ساخت‌و‌سازی داریم که همه جهات را در برگیرد؛ هم منافع شهروندان را و سازندگان و هم مسائل شهری را. چنین روند سالمی در جریان ساخت‌و‌ساز محقق نمی‌‌شود، مگر با بازگشت به برنامه.

وی با بیان اینکه هیچ راهی به جز بازگشت به برنامه نداریم، افزود: طرح‌های جامع و تفصیلی، طرح‌هایی عملیاتی است که ما را به نقطه مطلوب می‌‌رساند. راهی جز این نیست و اتفاقات ناگوار این سال‌ها هم علاوه بر عدم رعایت ضوابط ساخت‌و ساز، ناشی از عدول از نگاه برنامه‌‌ای بوده است.