به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در روزهای اخیر هم مدیران سازمان آتش‌‌‌نشانی و هم برخی اعضای شورای شهر تهران نسبت به لیست غیررسمی منتشر شده از ساختمان‌‌‌های ناایمن شهر واکنش نشان دادند، اما این واکنش صرفا در حد رد لیست مذکور بود. در این میان واکنش شهردار تهران هم تامل برانگیز بود. علیرضا زاکانی این طور ابراز عقیده کرده که «لیست‌‌‌هایی که منتشر می‌شود، جز التهاب در جامعه نتیجه دیگری ندارد و خواسته شهرداری از شهروندان این است که توجهی به این لیست‌‌‌ها نداشته باشند.»

شهروندان تهرانی این پاسخ شهردار را به پرسشی که درباره وضعیت ایمنی ساختمان‌‌‌های شاخص و پرتردد شهر دارند، غیر‌قابل قبول می‌‌‌دانند و انتظار دارند به جای پاک کردن صورت مساله، مدیریت شهری در اسرع وقت نسبت به انتشار لیست معتبر از ساختمان‌‌‌های ناایمن اقدام کند. این موضوع در روزهای اخیر و به دنبال وقوع حادثه تلخ ریزش ساختمان متروپل در آبادان، به یک مطالبه عمومی در پایتخت تبدیل شده است و انتظار می‌رود شهردار تهران نیز به عنوان سکان‌‌‌دار اداره پایتخت، موضع‌‌‌گیری صریحی درباره پرمخاطره‌‌‌ترین موضوع روز شهر تهران داشته باشد.

همزمانی انتشار غیررسمی لیست ۱۲۹ عنوانی ساختمان‌‌‌های ناایمن با انتشار خبر رسمی مدیران آتش‌‌‌نشانی که تعداد ساختمان‌‌‌های فاقد ایمنی پایتخت را همین تعداد اعلام کردند، سبب شده بیشتر شهروندان اصل را بر وجود مشکل در ایمنی ساختمان‌‌‌های مذکور بگذارند و در عین حال اینکه مدیران شهری به جای اعلام واکنش صریح، به اظهارنظرهای خنثی مثل عدم‌تایید و رد لیست مذکور بسنده می‌کنند، نشان‌‌‌دهنده یک مماشات غیر‌قابل قبول از سوی مدیریت شهری با مالکان ساختمان‌‌‌هایی است که شاید برخی از آنها مستعد رخدادهای فاجعه‌‌‌باری مشابه حادثه متروپل باشند.

البته به نظر می‌رسد با توجه به بار حقوقی انتشار اسامی ساختمان‌‌‌های ناایمن، مدیریت شهری در نظر دارد این اقدام را با هماهنگی کامل دادستانی انجام دهد، کمااینکه مدیرعامل سازمان آتش‌‌‌نشانی نیز از ابتدا این وعده را داد که با هماهنگی دادستانی این فهرست را منتشر کند. اما این هماهنگی و انتشار هر چه زودتر فهرست مذکور مطالبه‌‌‌ای جدی است که تعلل درباره آن می‌تواند افکار عمومی را ملتهب‌‌‌تر کند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، اما و اگرها پیرامون فهرست ۱۲۹ ساختمان ناایمن تهران به همین‌‌‌جا ختم نمی‌شود. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران اگرچه موافقت خود را با انتشار عمومی اسامی این ساختمان‌‌‌ها اعلام کرده، اما می‌‌‌گوید: اینکه در این ساختمان‌‌‌ها همه موارد ایمنی بررسی شده است یا نه، مورد سوال است. وی خاطرنشان می‌کند: باید مشخص شود که ۱۲۹ ساختمانی که به عنوان ساختمان‌‌‌های ناایمن شناخته شده فقط از نظر آتش‌سوزی مدنظر بوده یا سازه و پایداری آنها نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

شهروندان انتظار دارند پروسه نهایی‌‌‌سازی فهرست مذکور هرچه زودتر طی شود و آنها در جریان واقعیت‌‌‌های موجود درباره کیفیت ساخت بناهای شاخص شهر که شاید روزانه هزاران شهروند به آنها آمد و شد می‌کنند، قرار بگیرند و این فهرست به طور شفاف در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.