رکود نسبی در مسکن 1401

به نظر می‌‌رسد روند قیمت مسکن در سال گذشته تحت تاثیر جهش‌های سال‌های پیش بود و انتظار می‌رفت بازار مسکن در رکود نسبی قرار بگیرد که البته همین هم شد. کاهش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ ناشی از جهش‌های سال‌های قبل از آن بود. بنابراین به نظر می‌رسد شکلی از سیکل‌های تکرار شونده بخش مسکن رخ داده است. اما در سال ۱۴۰۱ با فرض به نتیجه رسیدن برجام احتمال می‌‌رود ثبات به اقتصاد برگردد.

پیش‌بینی می‌شود با ورود ایران به بخش‌هایی از بازارهای بین‌المللی رشد اقتصادی را تجربه کنیم. اگر مذاکرات به نتایج مطلوب برسد، این رشد نه رشد ناشی از ظرفیت‌های جدید، بلکه رشد ناشی از استفاده از ظرفیت‌های قبلی  است که خالی مانده بود. می‌توان این‌طور پیش‌بینی کرد که امسال نرخ تورم بالای ۳۰ درصد باشد. ولی به هر حال برنامه دولت برای مسکن هنوز با جزئیات مشخص و مدون نشده و هنوز شیوه تامین مالی طرح مسکن‌سازی روشن نیست. هنوز از نگاه من از شکل شعار به عمل تبدیل نشده است. لذا بررسی آثار برنامه ساخت مسکن ملی بر اقتصاد کشور و بخش مسکن کمی پیچیده است.

امیدوارم در بخش تامین مالی اشتباه مسکن مهر تکرار نشود. چون ظرفیت اقتصاد ایران پایین آمده است و ممکن است با هر اتفاقی اقتصاد در چالش جدید فرو برود. اگر برجام احیا شود، باز باید ببینیم پیامد مثبت اقتصادی برجام می‌تواند ادامه‌دار باشد؟ چون رشدهای اولیه ممکن است ادامه‌دار نباشد مگر اینکه ظرفیت‌سازی صورت بگیرد. به نظر می‌‌رسد اقتصاد در سال ۱۴۰۱ نرخ تورم بالای ۳۰ درصد را تجربه کند. لذا بعد از توقفی در رشد قیمت مسکن، معاملات رشدهایی خواهد کرد. بخشی از ساخت و سازها هم آغاز خواهد شد اما حتما تدوین جزئیات طرح مسکن ملی می‌تواند در بخش‌هایی از حوزه ساختمان اثرگذار باشد. تا ابعاد آن موضوع روشن نشود نمی‌شود پیش‌بینی کاملی ارائه کرد. اما با این حال بدون این طرح به نظر می‌‌رسد قیمت مسکن امسال نسبت به پارسال رشد داشته باشد اما با توجه  به جهش پیشین، رکود نسبی برقرار می‌شود.