231

از طرفی در فروردین تعداد فایل‌های اجاره کم‌متراژ و متوسط متراژ در مقایسه با بزرگ‌متراژها کمتر است و همین موضوع سبب شده معدود متقاضیان اجاره مسکن که ترجیح می‌دهند با توجه به محدودیت بودجه آپارتمان‌های نقلی و حداکثر تا 70 مترمربع اجاره کنند، برای انتخاب نهایی دچار مشکل شوند. در واقع کمبود فایل اجاره سبب شده دامنه انتخاب مستاجران در شروع سال جدید بسیار محدود باشد.

برخی از واسطه‌های فعال در بازار اجاره می‌گویند تعداد آپارتمان‌های اجاری مطلوب مستاجران در حال جست‌وجو به حدی اندک است که برخی از آنها پس از گذشت مدت کوتاهی از آغاز جست‌وجوی خود تصمیم به تمدید قرارداد با موجر قبلی خود گرفته‌اند. در عین حال به نظر می‌رسد رکود بازار اجاره در مناطق شمالی شهر بیشتر است و تقاضای بالفعل اجاره به این معنا که جست‌وجو و بازدید حضوری از فایل‌ها صورت گیرد، اغلب در مناطق مصرفی شهر مشاهده می‌شود.

اگرچه بخشی از رکود این روزهای بازار اجاره مسکن پایتخت ناشی از همزمانی ایام فروردین با ماه مبارک رمضان است، اما با وجود قیمت‌های تند اعلامی از سوی موجران بی‌رغبتی مستاجران به جابه‌جایی زیاد است و آنها ترجیح می‌دهند به نحوی با موجر قبلی خود توافق کنند.