7

به گزارش «دنیای اقتصاد» در حال حاضر وزن دو جنس فایل‌‌های اجاره مسکن از قبیل «رهن و اجاره» و «رهن کامل» در بازار تقریبا برابر است و این‌طور نیست که بازار در سیطره یکی از این دو گروه موجر باشد. اما اقبال به فایل‌‌های رهن کامل فقط مختص چند منطقه تهران که در زمره مناطق گران‌‌قیمت بازار مسکن قابل دسته‌بندی هستند، وجود دارد.

مستاجران مناطق یک تا 3 به ویژه محله‌های لوکس این مناطق حاضر به پرداخت ودیعه‌های بعضا میلیاردی برای اجاره آپارتمان در شمال شهر هستند و این در حالی است که موجران مناطق مصرفی که فایل خود را به‌صورت رهن کامل عرضه کرده‌‌اند و تمایلی به تبدیل بخشی از آن به اجاره ماهانه نشان نمی‌دهند، بعضا هفته‌ها در انتظار بازدید و پسند متقاضیان اجاره می‌‌مانند.

تحقیقات میدانی «دنیای‌اقتصاد» از بازار اجاره حاکی است استطاعت پرداخت ودیعه درخواستی موجران عرضه‌کننده فایل‌‌های رهن کامل در مناطق متوسط 4 تا 8 چندان وجود ندارد و حداقل در مقطع زمانی فعلی، اغلب مستاجران در حال جست‌وجو تمایل دارند بخشی از ارزش رهنی آپارتمان را به‌صورت اجاره ماهانه پرداخت کنند.

گفته می‌شود تمدید پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در سال جاری سبب شده است موجران با این تصور که احتمالا مستاجران زیادی برای دریافت این تسهیلات اقدام می‌کنند، درصدد عرضه آپارتمان‌‌های خود به صورت رهن کامل برآیند.