محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، روز گذشته در نشستی با خبرنگاران ضمن تشریح اجزای مختلف قانون جهش تولید مسکن و تمهیداتی که برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی برای چهار سال متوالی در قالب این قانون درنظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در نشست‌های تخصصی که با موضوع اجرای این قانون برگزار شد، یک نکته مهم مورد تاکید قرار گرفت و آن در استطاعت بودن اقساط ماهانه تسهیلات واحدهای مسکونی است که در قالب طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن از سوی متقاضیان پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه فرمول و روش دریافت اقساط تسهیلات این واحدها موضوع بسیار مهمی است که باعث می‌شود این برنامه به سیاستی موفق یا برنامه‌ای شکست خورده تبدیل شود، افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل انصراف بسیاری از متقاضیان مسکن ملی از این طرح و عدم پیشرفت آن مباحث مالی است. در طرح مسکن ملی عملا تسهیلاتی که به متقاضیان ارائه شد برای گروه زیادی از متقاضیان در استطاعت نیست و از همین رو برخی از متقاضیان از ورود به این طرح انصراف دادند.

رضایی کوچی گفت: در برنامه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی تلاش شده است این مشکل برطرف شود. بنا داریم با استفاده از ظرفیت صندوق توسعه مسکن و یارانه‌هایی که برای جبران مابه‌التفاوت سود بانکی تسهیلات در نظر گرفته می‌شود، ضمن افزایش طول دوره بازپرداخت به دست‌کم ۲۰ سال، اقساط ماهانه با ارقام کمتر و به صورت پلکانی از متقاضیان دریافت شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مطابق با برنامه‌ریزی‌ها و نیازسنجی‌های صورت گرفته رقم قسط ماهانه تسهیلات در این طرح برای خانوارها حول وحوش۲ میلیون تومان خواهد بود و از این میزان فراتر نمی‌رود، خاطرنشان کرد: بسیاری از خانوارهای هدف این طرح درآمد ماهانه تا ۵ میلیون تومانی دارند ؛ بنابراین پرداخت اقساط ماهانه بیش از ۲ میلیون تومان عملا باعث می‌شود تسهیلات این واحدها دیگر در استطاعت و حمایتی نباشد.

وی در واکنش به اظهارنظر برخی مسوولان که رقم اقساط ماهانه تسهیلات واحدهای مسکونی طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال را ۵/ ۳ تا ۵ میلیون تومان اعلام کرده بودند گفت: ممکن است در سال‌های بعد وهمزمان با افزایش درآمد اشخاص رقم قسط ماهانه به این میزان برسد. اما در سال‌های اول بازپرداخت تسهیلات به طور قطع رقم قسط ماهانه به این میزان نخواهد بود و همان‌گونه که اعلام شد بازپرداخت تسهیلات پلکانی بوده و با اقساط ماهانه حول و حوش ۲ میلیون تومانی آغاز می‌شود.

رضایی کوچی اعلام کرد: در طرح‌های تامین مسکن یکی از مهم‌ترین شروط موفقیت‌آمیز بودن طرح‌ها در استطاعت بودن رقم قسط ماهانه در فرآیند بازپرداخت وام بانکی است.

وی همچنین مساله تامین زمین برای ساخت این واحدها را از دیگر موضوعات و مسائل معرفی کرد.رئیس کمیسیون عمران مجلس در این باره گفت: مهم‌ترین رکن در فرآیند اجرای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال تلاش هر چه بیشتر و اقدام سریع‌تر دستگاه‌های مربوطه در شناسایی اراضی مستعد ساخت وساز از یکسو و آماده‌سازی این اراضی برای فرآیند ساخت وساز است.

رضایی کوچی با انتقاد از دستگاه‌های متولی تامین زمین در برخی شهرها واستان‌های کشور گفت: متاسفانه با وجود اهمیت بسیار زیادی که مساله تامین به موقع و کافی اراضی مورد نیاز برای اجرای برنامه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی دارد به نظر می‌رسد همچنان متولی تامین زمین در برخی استان‌ها وشهرها، جدیت موضوع را به درستی درک

نکرده است.

به گفته وی فرآیند شناسایی زمین مستعد ساخت‌وساز برای این طرح و همچنین انجام اقدامات قانونی برای آماده‌سازی این اراضی برای شروع پروژه‌ها، در برخی مناطق به کندی انجام می‌شود وبرخی از انتظارات مجلس در اجرای قانون جهش تولید مسکن در این بخش از کار برآورده نشده است.

رضایی کوچی افزود: زمانی که بحث ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال به میان می‌آید در واقع باید روزانه به طور متوسط ۲ میلیون و۷۰۰هزار واحد مسکونی احداث شود که این میزان ساخت وساز به میزان متناسبی از زمین نیازمند است.

برخی از این زمین‌ها در داخل محدوده‌ شهرها قرار دارد و می‌توان به راحتی از آنها برای فرآیند ساخت استفاده کرد. اما از آنجا که در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ معمولا موجودی زمین آماده ساخت محدود است به ناچار زمین‌های مستعد الحاق به محدوده شهری باید شناسایی شده و فرآیندهای قانونی برای آماده‌سازی آن برای اجرای پروژه‌ها در کمترین زمان ممکن انجام شود. در واقع مقدمه اجرای این قانون مساله تامین زمین است و در صورتی که اراضی به موقع تامین نشوند اجرای این طرح با چالش همراه خواهد شد.