براساس گزارش بنیاد مسکن، تا قبل از سال ۱۳۸۴ که طرح نوسازی مسکن روستایی آغاز شد، تنها ۷ درصد از واحدها مقاوم بودند. البته ۱۰ سال پیش از آن طرح بهسازی داشتیم اما بیشتر به نوسازی واحدهای آسیب‌دیده در سوانح پرداخته می‌شد. از سال ۱۳۸۴ به شکل جدی مقاوم‌سازی سالانه حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی کلید خورد که با فراز و فرودها یک میلیون و ۸۵۳ هزار واحد در ۱۶ سال اخیر نوسازی شده است. در بخش واحدهای آسیب‌دیده در سوانح نیز ۵۵۰ هزار واحد بازسازی شده که جمعا با ۷ درصد قبلی به حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار یعنی تقریبا ۵۰ درصد از کل واحدهای روستایی می‌رسد.

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا سال ۱۴۰۵ قرار است در مجموع ۷۰ درصد از واحدهای مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شود. کیفیت ساخت‌وساز در روستاها نیز باید به تایید وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی برسد و از این رو در مجموع کیفیت واحدهای بازسازی شده نسبت به ساخت‌وسازهای روستایی پیشین ارتقای زیادی داشته است.

در بازسازی واحدهای روستایی علاوه بر نظارت بنیاد مسکن، سازمان نظام مهندسی نیز بر مراحل مختلف پیشرفت کار نظارت می‌کند و حق‌الزحمه مهندسان نیز مرحله به مرحله پرداخت می‌شود. براساس این گزارش، واحدهای روستایی که نوسازی شده است در زلزله و سیل‌های اخیر کوچک‌ترین آسیبی ندیده‌اند و عمده تخریب‌ها مربوط به واحدهای خشت و گلی و فرسوده در بافت روستا بوده است.

علاوه بر بحث نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در این حوزه برنامه‌های دیگری از قبیل ساخت ۲۵ هزار واحد برای اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر، احداث ۱۱۵ هزار واحد در روستاها و حاشیه شهرها، ساخت ۷۰ هزار واحد با پرداخت کمک و تسهیلات از حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره)، ساخت ۲هزار واحد برای ایتام و نیز ۶۵۰۰ واحد برای خانوارهای دومعلولیتی روستایی در دستور کار بنیاد مسکن قرار دارد.