به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، بررسی روال طبیعی بازار مسکن در چندماه ابتدایی هر سال نشان می‌دهد: در چندماه نخست سال به طور معمول خریداران کمتری در بازار حضور دارند. به‌ویژه طی یک ماه تا یک ماه و نیم ابتدایی فصل بهار، بازار معاملات مسکن در پایتخت تقریبا حالت شبه تعطیل داشت اما آن‌طور که مشاوران املاک و واسطه‌های فعال در نیمه جنوبی شهر عنوان می‌کنند: در بهار امسال وضعیت خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی متفاوت از سال‌های گذشته بوده است به طوری‌که از یکسو حجم فایل‌ها افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر تعداد متقاضیان خرید مسکن نسبتا رشد داشته است.

مشاوران املاک در مورد جنس متقاضیان حاضر در بازار می‌گویند: بخش عمده خریداران، متقاضیان تبدیل به احسن هستند که تلاش دارند در چندماه ابتدایی سال، فایل موردنظر خود را پیدا کنند. به گفته آنها این متقاضیان بیشتر تمایل به خرید واحدهای مسکونی چندسال ساخت دارند چراکه این آپارتمان‌ها، اصطلاحا به قیمت رسیده، هستند و بنابراین با قدرت خرید این گروه هماهنگی بیشتری دارد.

فعالان بازار مسکن در نیمه جنوبی شهر تاکید دارند: متقاضیان تبدیل به احسن که سبب رونق نسبی بازار خرید و فروش ملک در این مناطق شده اند، فقط برای خرید واحدی پیشقدم می‌شوند که قیمت پیشنهادی آن مناسب باشد و امکان تخفیف اندک از سوی فروشنده در زمان معامله وجود داشته باشد.