به گزارش «دنیای اقتصاد»، اطلاعات سامانه کنترل کیفیت هوای شهر تهران نشان می‌دهد در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۱۱ صبح دیروز، شاخص آلودگی هوای شهر تهران به لحاظ سطح ذرات با غلظت کمتر از ۵/ ۲ میکرون به عدد ۶۴ رسید. این میزان در ۲۴ ساعت قبل از آن روی عدد ۵۲ قرار داشت. با این حال هوای شهر تهران روز گذشته نیز مانند ۲۴ ساعت قبل از آن در وضعیت سالم قرار داشت. این در حالی است که در عمده روزهای دی‌ماه شاخص آلودگی هوای شهر تهران در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و در برخی از ساعت‌ها ناسالم برای همه گروه‌ها(وضعیت قرمز) قرار داشت. دیروز شاخص آلودگی هوای شهر تهران به لحاظ شاخص SO۲ یا همان دی‌اکسید گوگرد هم روی عدد ۲۴ قرار گرفت. از لحاظ سطح آلایندگی این شاخص نیز کیفیت هوای شهر تهران در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۱۱ صبح دیروز آلوده‌تر از مدت مشابه روز قبل -۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۱۱ صبح جمعه- بود.

در این بازه زمانی غلظت این آلاینده در هوای شهر تهران حدود ۲ برابر افزایش یافت و از عدد ۱۳ در روز جمعه به عدد ۲۴ افزایش یافت. این موضوع نشان می‌دهد هوای شهر تهران در روز شنبه مجموعا و به میزان قابل توجهی آلوده‌تر از هوای یک روز قبل یعنی روز جمعه بوده است. به رغم آنکه در روزهای منتهی به پایان هفته گذشته هوای شهر تهران به میزان محسوسی کاهش و میزان وارونگی دما به دلیل برودت بیشتر هوا افزایش یافت اما به دنبال هشدارهایی که از سوی متولیان هواشناسی درخصوص احتمال افزایش مقدار آلاینده‌ها در هوای شهر تهران تحت تاثیر برودت بیشتر دما مطرح شد، مسوولان نسبت به قطع موقت برق برخی از مشترکان غیرخانگی و ماینرها برای ساعاتی اقدام کرده و این اقدام باعث شد به رغم کاهش شدید دمای هوای تهران، آلودگی هوای شهر تهران کاهش یابد و در روزهای منتهی به اواخر هفته گذشته در وضعیت سالم قرار بگیرد.

با این حال، به‌طور مجدد در روز شنبه میزان آلودگی و عدد شاخص کیفیت هوای شهر تهران به لحاظ سطح آلودگی افزایش یافت و این موضوع نشان می‌دهد هوای پایتخت به‌صورت مجدد در مسیر افزایش سطح آلاینده‌ها قرار گرفته است. گفته می‌شود برخی از نیروگاه‌های اطراف تهران در برخی از ساعات از سوخت مایع استفاده کرده‌اند که این اقدام منجر به افزایش سطح آلودگی هوای شهر تهران شده است. همچنین برخی احتمالات حاکی از آن است که قطع برق مشترکان غیرخانگی برای ساعاتی از روز که در روزهای منتهی به پایان هفته منجر به افزایش کیفیت هوای شهر تهران و کاهش سطح آلودگی آن شد در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۱ صبح روز گذشته مانند روزهای قبل اتفاق نیفتاده یا زمان آن کمتر بوده است که این اقدام نیز در افزایش عدد شاخص آلودگی هوای شهر تهران موثر بوده است. همچنین به نظر می‌رسد با افزایش مصرف گاز خانگی به دلیل افزایش برودت دما میزان استفاده از سوخت‌های پرگوگرد نیز در صنایع افزایش یافته باشد که این اقدام منجر به افزایش حدود دو برابری میزان این آلاینده در هوای شهر تهران در ۲۴ ساعت منتهی به قبل از ظهر دیروز شد.