پایان تنبلی مقابل آلودگی هوا؟

به گزارش «دنیای اقتصاد»، متولی کنترل کیفیت هوای تهران اخیرا با موضع‌گیری درباره این تکلیف فراموش شده از سال‌های قبل تاکنون اعلام کرده است با توجه به کاهش ۳۰ درصدی تردد، احتمال می‌رود شکل سوخت‌های صنایع حاشیه‌ای تهران و روی آوردن آنها به مصرف مازوت، آلایندگی در تهران را افزایش داده است. این موضوع به خصوص در سال جاری که مدارس تعطیل هستند و به همین دلیل سطح تردد در شهر کمتر از زمستان سال‌های گذشته است، از اهمیت بیشتری برخوردار است و ابعاد آن شکل نگران‌کننده‌تری به خود گرفته است.

متولی کنترل کیفیت هوای تهران در حالی اعلام کرده است که منابع آلاینده هوای شهر تهران شناخته شده و مشخص هستند که در عین حال اعلام کرده است اگر آلودگی ناشی از منابع شناخته شده باشد، معلوم می‌شود آلاینده جدیدی به وجود آمده است. چرا که در این فصل از سال با پدیده وارونگی مواجه هستیم و با توجه به اینکه مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و ۳۰ درصد کاهش تردد داریم، نباید این میزان آلودگی در شهر داشته باشیم، احتمال می‌رود شکل سوخت‌های صنایع حاشیه‌ای تهران تغییر یافته است و وقتی مصرف گاز خانگی افزایش می‌یابد صنایع اطراف تهران به سوخت مازوت رو می‌آورند که آلایندگی بیشتری دارد.

متولی کنترل کیفیت هوای تهران که هم‌اکنون سطح کیفی هوای تهران را به لحاظ وجود میزان ۵ آلاینده هوا به‌طور مرتب اندازه‌گیری می‌کند ظاهرا قرار است در فرآیند کنترل کیفی هوای تهران میزان آلایندگی مازوت در هوای پایتخت را نیز اندازه‌گیری و اعلام کند. هر چند بحران آلودگی هوا ناشی از سوخت مازوت تنها مربوط به زمستان امسال نیست و در همه سال‌های گذشته وجود داشته و طی امسال و سال گذشته حادتر از قبل شده است. به خصوص طی دو سال اخیر که در روزهایی از فصول پاییز و زمستان بوی نامطبوع در تهران از سوی شهروندان استشمام شد که چون این بو شباهت زیادی به بوی گوگرد داشت، اعلام شد به احتمال زیاد به دلیل سوخت مازوت از سوی نیروگاه‌های پایتخت این بو در هوای تهران منتشر شده است.

بنابراین متولی کنترل کیفیت هوای تهران در حالی اعلام کرده است که قصد دارد آلودگی ناشی از سوخت مازوت در هوای تهران را کنترل کند که این سوال هم‌اکنون ایجاد می‌شود که آیا تنبلی و بی‌عملی متولی این امر که منجر به غفلت از این موضوع مهم در همه سال‌های گذشته تاکنون شده بود‌، قرار است پایان یابد؟