پیروز حناچی، با بیان اینکه یکی از نعمت‌های کشور ما نفت است اما از سوی دیگر یکی از ویژگی‌های نفت ما داشتن گوگرد بالاست، گفت: البته در شهر تهران گازوئیلی که از این فرآورده نفتی استفاده می‌شود گوگرد استانداردی دارد و مسوولان به درستی می‌گویند که در تهران مازوت سوزانده نمی‌شود، اما دقت داشته باشید که آلودگی از مرز تقسیمات کشوری تبعیت نمی‌کند و اگر در «قزوین و آبیک» گازوئیل پرگوگرد سوزانده می‌شود، تاثیرش به تهران هم می‌رسد.

شهردار تهران اعلام کرد که حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک در تهران یک موضوع حاکمیتی است و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند بار این حجم زیاد را به دوش بکشد.

به گزارش «ایسنا» حناچی صبح دیروز در مراسم تجلیل از سفیران هوای پاک با بیان اینکه ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا جزو مشکلات همه کلان‌شهرهاست، گفت: به تناسب جمعیت، کلان‌شهرها این مشکلات را تجربه می‌کنند اما این به آن معنا نیست که مشکل لاینحل است.

وی با بیان اینکه معمولا در چنین شرایطی فعالیت‌ها و اقدامات مثبت را فراموش می‌کنیم، گفت: اگر نمودار دو دهه شهر تهران را نگاه کنیم می‌بینیم که آلاینده‌ها روند کاهشی داشته است، اما میزان کاهش و سرعت آلاینده‌ها به گونه‌ای است که می‌تواند تمام زحمات را به باد بدهد.

وی با اشاره به قانون هوای پاک و نقش ۱۸ دستگاه در اجرای این قانون، اظهار کرد: اتفاقا در این قانون کمترین نقش به شهرداری‌ها داده شده که تنها نقش توسعه حمل‌ونقل عمومی را برعهده دارند و ما در شهرداری تهران نیز ۷۰ درصد بودجه آزاد خود را به این مساله اختصاص دادیم. اما باید بگویم که حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک در شهری به مانند تهران یک مساله حاکمیتی است و شهرداری نمی‌تواند به تنهایی بار این حجم سنگین را به دوش بکشد.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به سختگیرانه‌تر شدن شاخص‌های سنجش آلودگی هوا در تهران تصریح کرد: به‌طور طبیعی در آذر و دی شاهد وارونگی هوا در تهران هستیم و این خصیصه هوای تهران است و حتی در سابقه تاریخی نیز آمده که هوای زمستان تهران مه داشته و حالا مه و آلودگی با هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه اثبات شده که افزایش کرونا با آلودگی هوا ارتباط دارد، گفت: امسال به روش‌های مختلف عکس‌های ماهواره‌ای تهران را با سال گذشته بررسی کردیم و تفاوت معناداری را به‌خصوص در نزدیکی کانون‌های آلایندگی که نزدیک به صنایع بزرگ بودند مشاهده کردیم که یا مازوت یا گوگرد بی‌کیفیت می‌سوزاندند و عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد وضعیت امسال حادتر شده که البته شاید شرایط تحریم بی‌تاثیر نبوده است.

وی با بیان اینکه البته دقت داشته باشید که ۶۰ درصد علت آلودگی هوای تهران منابع متحرک هستند و هیچ راهی جز کنترل آلاینده‌ها نیست، گفت: کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی راهبرد اصلی ماست که البته نباید اجرای همه راه‌حل‌ها را به گردن دولت انداخت و باید روش و شیوه زندگی را تغییر داد.

وی با اشاره به لزوم مدیریت یکپارچه شهری گفت: این روزها نیازمند این موضوع هستیم و باید همه دستگاه‌ها در یک شهر هم‌جهت حرکت کنند و نباید هر دستگاهی به روش خود عمل کند. البته دقت داشته باشید مردم تاثیرگذاری تصمیمات را می‌خواهند اما باید از دستگاهی توقع داشته باشیم که مسوولیت و اختیار داشته باشد.

حناچی همچنین با اشاره به نقش سمن‌ها و رسانه‌ها در ایجاد مطالبه‌گری اجتماعی خاطرنشان کرد: تقاضا و درخواست‌ها در حوزه‌های غیردولتی سبب فشار بر تصمیم‌گیران شد و آنها را به سر خط آورد که در این زمینه سمن‌ها و نهادهای غیردولتی بسیار تاثیرگذارند.

شهردار تهران در حالی روز گذشته در اظهارات خود سیگنال‌هایی از اثر آلاینده دی اکسید گوگرد ناشی از سوخت مازوت و گازوئیل فاقد استاندارد یورو ۴ ارائه کرد که انتظار می‌رفت مدیریت شهری پایتخت، ابتدای تشدید آلودگی هوای تهران ناشی از افزایش غلظت این آلاینده در هوای پایتخت واکنش نشان داده و در این زمینه موضع‌گیری کند.

در فاز اول و در ابتدای زمستان همزمان با افزایش غلظت so۲ در هوای شهر تهران ابتدا کارشناسان و سپس در فاز دوم برخی مسوولان دولتی نسبت به این موضوع موضع‌گیری کردند اما شهرداری تهران که دستگاه‌های سنجش آلودگی هوای پایتخت را در اختیار دارد تاکنون موضع صریحی در این زمینه بروز نداده بود.

روز گذشته اما شهردار تهران اعلام کرد اگرچه در صنایع پایتخت از مازوت استفاده نمی‌شود اما مازوت‌سوزی در صنایع شهرهای اطراف تهران نیز می‌تواند منجر به اثرگذاری بر کیفیت هوای شهر تهران، کاهش کیفیت و تشدید آلودگی هوای پایتخت شود.