زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، در خصوص لایحه تعیین اجاره‌بهای کیوسک‌های عرضه مطبوعات و گل در کشور با اشاره به اینکه این کیوسک‌ها از دهه‌های قبل در سطح شهر تهران با اجاره‌بهای نازل واگذار شده است، گفت: این اجاره‌بها گاهی از ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان در ماه هم تجاوز نمی‌کند.

وی اظهار کرد: طی دهه‌های گذشته ارزش افزوده‌ای در این کیوسک‌ها و محصولات آنها ایجاد شده ضمن اینکه فروش در کیوسک‌های مطبوعات، محصولات عرضه شده محدود به مطبوعات نیست و حتی عرضه روزنامه و دیگر مطبوعات به حاشیه رفته است و درآمد حاصل از آن دیگر برای کیوسک داران به حساب نمی‌آید.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد: اگر محلی برای فعالیت تجاری در اختیار افراد قرار می‌گیرد باید بر مبنای یک قرارداد سالانه و با تعیین اجاره‌بهای مشخص تمدید شود. این در حالی است که بعضی از کیوسک‌های سطح شهر تهران بدون تنظیم قرارداد تجاری با یک اجاره‌بهای نازل سال‌های سال است مشغول فعالیت هستند و حتی بسیاری از آنها قرارداد مشخصی هم ندارند.

وی تاکید کرد: در این زمینه نیازمند تنظیم قراردادهای مشخص تجاری و مدت‌دار بودیم و از همین رو این لایحه در شورای شهر به تصویب رسید.

صدراعظم نوری با اشاره به اینکه کیوسک‌های مطبوعات و عرضه گل با توجه به موقعیت جغرافیایی به درجات کیفی مختلفی تقسیم می‌شوند، ابراز کرد: شرکت ساماندهی مشاغل موظف شده است که سطح درآمدی این کیوسک‌ها را برآورد کند.

وی افزود: تهران دیگر ظرفیت ایجاد کیوسک جدید را ندارد و به نظر نمی‌رسد نیازمند واگذاری مجدد در این حوزه باشیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: حدود ۱۲۰۰ کیوسک مطبوعات و گل و گیاه در این شهر فعال هستند و تعداد کیوسک‌های غیرمجاز تقریبا صفر است.