به گزارش «ایسنا» محمد سالاری گفت: طی سال‌ها و دهه‌های گذشته شاهد عدم توجه به مأموریت‌های حوزه معماری و شهرسازی در کشور بودیم به گونه‌ای که این بی‌توجهی موجب شد که کیفیت محیطی و زندگی در کلان‌شهرها تحت تأثیر این تصمیمات سوء قرار بگیرد. سالاری با بیان اینکه مجموع انحرافات نسبت به قوانین و بی‌توجهی به پیوست‌های مطالعاتی در ایجاد طرح‌های شهری سبب شده که کیفیت زندگی و سرانه خدماتی مجموعا در کشور کاهش یابد و شهرها در برابر بلایای طبیعی ناایمن باشند گفت: به‌عنوان مثال سیل اخیر در کشور را مشاهده کنید چرا که این میزان خسارت به دلیل عدم رعایت شهرسازی و عدم مکان‌یابی صحیح شهرسازی بوده است.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر شاهد هستیم که اداره شهرها تنها با فروش تراکم و شهر فروشی انجام می‌شود گفت: ما معتقدیم چنانچه بتوانیم در تصمیم‌سازی‌های کلان صدای مردم را به گوش مسوولان برسانیم و پرسشگرانه پیگیر مطالبات مردم باشیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود. وی ادامه داد: بدون مشارکت آحاد مردم و نمایندگان مردم در شوراهای شهر به‌عنوان تشکل‌های مردم نهاد تصمیم‌گیری می‌شود و می‌بینیم که چه مشکلاتی ایجاد شده و معتقدیم تصمیم سازان و تصمیم‌گیران دولتی باید با توجه به مشکلات واقعی شهرها تصمیم بگیرند به همین دلیل این مجمع مشورتی شکل گرفته است.

سالاری با بیان اینکه ماموریت‌هایی همچون احیا و نوسازی بافت فرسوده، بازآفرینی شهری، حفاظت از حریم، صیانت از باغات، هویت بخشی و توجه به سیما و منظر شهری و ایجاد شبکه منسجم شهرسازی از جمله اهدافی است که در این مسیر دنبال می‌شود و سالاری با بیان اینکه معتقدیم که باید با مطالبه‌گری میزان وابستگی شهرداری‌ها به حوزه شهرسازی را کم کنیم گفت: در حال حاضر حوزه شهرسازی به مراجع درآمدساز شهرداری‌ها تبدیل شده‌اند که حتی مقررات شهری را نیز زیرپا می‌گذارند.