به گزارش «ایسنا» محمد رستگاری با اعلام اینکه دستورالعمل اعمال شاخص‌های جدید به دستگاه‌های متولی ابلاغ شده است، اظهارکرد: با توجه به اهمیت آلودگی هوا و رابطه آن با سلامت شهروندان، اصلاحات جدید در نحوه محاسبه شاخص کیفیت هوا برای آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۵/ ۲ میکرون، دی‌اکسید گوگرد و ازن انجام شد. وی افزود: در گذشته میزان غلظت ۱۵ میکروگرم بر متر مکعب ذرات معلق با قطرکمتر از ۵/ ۲ میکرون در محدوده پاک قرار می‌گرفت که این مقدار در محدوده مجاز جدید به ۱۲ میکروگرم بر متر مکعب کاهش یافته است. رستگاری ادامه داد: درخصوص محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس، در گذشته تا میزان ۴/ ۶۵ میکروگرم بر متر مکعب در این گروه قرار می‌گرفت که در حدود مجاز جدید، این میزان به ۱۰ میکروگرم بر مترمکعب کاهش یافت.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران به اصلاح شاخص دیگری برای سنجش کیفیت آلودگی هوا اشاره و اظهار کرد: برای محاسبه شاخص کیفیت هوای آلاینده دی‌ اکسید گوگرد پیش از این متوسط ۲۴ ساعته ملاک عمل قرار می‌گرفت، در حالی که در شرایط جدید شاخص کیفیت یک ساعته نیز به آن افزوده شده است. رستگاری در ادامه گفت: برای محاسبه آلاینده ازن میزان غلظت این آلاینده در شرایط پاک از ۵۹ به ۵۴، در شرایط سالم از ۷۵ به ۷۰، در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس از ۹۵ به ۸۵، شرایط ناسالم از ۱۰۵ به ۹۵ و در مواجهه با شرایط بسیار ناسالم از ۳۷۴ به ۲۰۰ قسمت در میلیارد کاهش پیدا کرده است. وی تصریح کرد: این استانداردها برگرفته از آخرین استانداردهای روز دنیا و بر اساس تبصره سه از ماده سه قانون هوای پاک به‌روزرسانی شده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، تاکنون تفاوت در حد مجاز ذرات معلق و برخی دیگر از آلاینده‌های هوای تهران بین مدل پایش هوای تهران و استاندارد بین‌المللی، موجب استتار بخشی از «آلودگی» در شاخص کیفیت هوای پایتخت شده بود. بر این اساس در تهران تاکنون شاخص کیفیت هوا (AQI) با قدری اغماض نسبت به استاندارد جهانی محاسبه و اعمال می‌شد. این در حالی است که با به روزرسانی این شاخص توسط سازمان حفاظت محیط زیست و ابلاغ آن از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران به متولیان امر، انتظار می‌رود از این پس شهرداری تهران وضعیت کیفیت هوا را بر اساس استاندارد جهانی محاسبه و اعلام کند. این تغییر ضوابط به این معناست که با توجه به سختگیرانه‌تر شدن استاندارد محاسبه کیفیت هوا، با فرض تکرار وضعیت هوا همچون سال گذشته، امسال تعداد روزهای آلوده اعلام شده می‌تواند نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یابد.