به گزارش «دنیای‌اقتصاد» واسطه‌های ملکی با اشاره به وضعیت اخیر در بازار مسکن عنوان می‌کنند: طی هفته‌های اخیر با توجه به عقب‌نشینی بخش عمده متقاضیان مصرفی از بازار و انتشار خبرهایی مبنی‌بر قرار گرفتن بازار معاملاتی در آستانه دوره رکود، برخی از مالکان وسازنده‌های مسکن نسبت به کاهش اندک قیمت پیشنهادی اقدام کرده‌اند.

به گفته مشاوران املاک گروهی از سازنده‌ها برای آغاز پروژه‌ ساختمانی جدید و گروهی از مالکان که به‌دنبال تبدیل به احسن کردن ملک خود هستند برای فروش ملک خود با کاهش اندک قیمت پیشنهادی سعی دارند تا فایل عرضه شده به بنگاه‌‌ها را معامله کنند. بررسی میدانی از وضعیت املاک عرضه شده به بازار خرید و فروش مسکن نیز این گفته مشاوران املاک را تایید می‌کند. به‌طوری که بخش عمده فایل‌های ارائه شده در سامانه‌های مجازی فروش مسکن، قیمت پیشنهادی مالکان کمتر از میانگین قیمتی منطقه موردنظر ارائه می‌شود.

این بررسی‌ها در عین حال نشان می‌دهد کاهش تدریجی قیمت پیشنهادی در خصوص آپارتمان‌های میانسال بین ۱۰ تا ۲۰ سال بیشتر قابل مشاهده است.

به گفته مشاوران املاک، سازنده‌ها یا مالکان آپارتمان‌های نوساز در برخی مناطق همچنان بر قیمت‌های پیشنهادی اولیه اصرار می‌کنند این در حالی است که عمده متقاضیان موجود در بازار حاضر به خرید این فایل‌ها با قیمت‌های پیشنهادی اولیه نیستند. یافته‌های به‌دست آمده از وضعیت بازار معاملاتی مسکن از سوی آمارهای رسمی نیز تایید می‌شود. مطابق با تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی دفتر اقتصاد مسکن، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۳ درصد در میانه تابستان نسبت به ابتدای تابستان کاهش پیدا کرده است.

07-02