شهردار تهران طی چندماه گذشته از حضورش در ساختمان بهشت با هدف کاهش آلودگی هوا، کنترل جریان ترافیکی و همچنین کاهش استفاده از خودروی شخصی در خیابان‌های پایتخت، افزایش استفاده از دوچرخه توسط شهروندان تهرانی را یکی از مسیرهای دستیابی به این هدف معرفی کرده است. به گزارش «ایسنا»، وی با بیان اینکه درحال‌حاضر میزان استفاده از دوچرخه در شهر تهران بین مدهای مختلف حمل‌ونقلی کمتر از یک درصد است، گفت: وضعیت سلامت در تهران خوب نیست. آمارها حاکی از این است در تهران مشکلاتی همچون چاقی، فشار خون، دیابت و افزایش ذرات معلق آلوده در هوا رو به افزایش است، بنابراین نگاه ما به حمل‌ونقل با دوچرخه به جهت حفظ سلامت است و نگاه جنسیتی در این باره مطرح نیست.

به گفته وی، شهرداری برای اشاعه فرهنگ دوچرخه‌سواری و استفاده راحت از آن یک اپلیکیشن طراحی کرده است که فرآیند دسترسی و تحویل دوچرخه را برای مردم بسیار راحت و آسان کرده و افراد در هر مکان می‌توانند دوچرخه را تحویل داده و نحوه پرداخت نیز آسان‌تر شده است. حناچی بیان کرد: برای حل مشکل استفاده زنان از دوچرخه طرح‌هایی همچون دوچرخه‌سواری خانوادگی، اسکوتر برقی و افزایش سرویس‌دهی به‌پارک‌های مخصوص بانوان طراحی شده است که امیدواریم حساسیت‌های مربوطه را کاهش دهد. وی در عین حال افزایش قلمرو استفاده از فضای عمومی را یکی از مصادیق تحقق «تهران شهری برای همه» دانست و افزود: در مفاهیم امروزی شهردار موفق کسی است که موجب شود شهروندان آن شهر بتوانند به‌طور عادلانه از امکانات استفاده کنند.

حناچی با طرح این سوال که شهروندان از کدام قسمت از خدمات شهر می‌توانند به‌طور عادلانه استفاده کنند، افزود: عموما در بخشی که به حوزه قلمرو عمومی مربوط می‌شود زیرا در بخش‌خصوصی نمی‌توان به‌صورت عادلانه از خدمات بهره برد و ممکن است برخی از فضاهای بخش‌خصوصی بزرگ باشد و جمع کثیری از مردم از آن استفاده کنند ولی نمی‌توان آن را به تمام مردم اطلاق کرد. شهردار تهران بیان کرد: بزرگ‌ترین ثروت شهرهای دنیا به قلمرو عمومی مربوط می‌شود، جایی که همه مردم بتوانند به‌صورت عادلانه از امکانات آن استفاده کنند. تفاوت مهم شهرهای موفق دنیا با شهرهای عقب‌مانده‌تر در همین موضوع است. یکی از علت‌های استقبال مردم از شهر پاریس این است که بخش زیادی از خدمات شهر به‌صورت عادلانه در اختیار مردم است.

وی ادامه داد: قلمرو عمومی به آن بخش از فضای شهر که عموم مردم در آن حضور داشته باشند اطلاق می‌شود. همچنین ارتقای کمی و کیفی قلمرو عمومی منجر به انسجام فضای شهری می‌شود زیرا شهر از طریق قلمرو عمومی به‌صورت بلافصل درک می‌شود و قلمرو عمومی به مثابه شبکه پیونددهنده کلیه عناصر منفرد شهر است. همچنین فعالیت‌های اصلی زندگی شهری همچون کار، گذراندن اوقات فراغت و گردهمایی‌های اجتماعی در قلمرو عمومی رخ می‌دهد.

حناچی درخصوص مولفه کیفیت‌بخشی دسترسی گفت: تامین دسترسی برای همه افراد اعم از سواره و پیاده مطرح است و تسهیل حرکت در قلمرو عمومی برای کلیه افراد و امکان افزایش نفوذ برای حرکت در فضا از جهت بصری و فیزیکی از اصول دسترسی است. این نگاه مفهوم معلولیت را نیز تغییر داده است و با مفهوم امروزی، معلول کسی نیست که روی ویلچر قرار بگیرد بلکه کسی است که در عرصه‌های عمومی نتواند حضور پیدا کند. با این نگاه، جمعیت محدود ۳ تا ۵ درصدی معلولان به مجموعه ۳۵ درصدی یعنی تمام کسانی که نیازمند مناسب‌سازی فضای شهری هستند، تبدیل می‌شود.

شهردار تهران اظهار کرد: به همان اندازه که شهر در روز زندگی می‌کند در شب نیز به حیات خود ادامه می‌دهد و درحال‌حاضر بحث حیات شبانه در تهران مطرح است به این معنا که شهر در شب نیز باید همچون روز زیبایی‌های خود را داشته باشد، مثلا فروشگاه شهروند در خیابان آرژانتین تهران به‌دلیل فعالیت شبانه‌روزی شبی ۲۰۰ میلیون تومان کارکرد دارد. وی اضافه کرد: تعامل اجتماعی به منظور ایجاد مکان است و توجه به شاخص‌های کیفی حضور مردم در فضا از طریق ایجاد کاربری مختلط در فضا همچون خرید و فروش و گفت‌وگو، گذران اوقات فراغت و مراسم مذهبی و اعیاد است. همچنین باید امکانات و فضا برای حضور کیفی مردم تامین و محورهای پیاده شهری تقویت شود.