در جریان تصویب کلیات لایحه بودجه برخی از اعضای شورا از جمله اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی به مخالفت با کلیات لایحه بودجه پرداختند و خواستار تصویب یک دوازدهم بودجه تا ایجاد تغییرات اساسی در مواد پیشنهادی بودجه شدند. با این حال کلیات این لایحه با ۱۳ رای موافق در صحن علنی شورای شهر به تصویب رسید. اعضای شورای شهر تهران امیدوار هستند بررسی و جمع‌بندی نهایی لایحه بودجه سال ۹۸ تا ۲۰ اسفند ماه به پایان برسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی الویری در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران گفت: این بودجه ۱۴ بهمن ماه به‌صورت رسمی به شورای شهر ارسال شد و در طول ۲۸ روز کاری همه کمیته‌ها و کمیسیون‌ها به‌صورت شبانه‌روزی به تطبیق و بررسی ابعاد مختلف این لایحه پرداختند. وی با تاکید بر اینکه لایحه بودجه در اکثر موارد در چارچوب سیاست‌های ابلاغی شورا و برنامه پنج ساله سوم تدوین شده است، اظهار کرد: سال ۹۸ سالی خاص و پرچالش است و باید با درک فضای سیاسی و اقتصادی و رکود و تورم احتمالی، بودجه‌ریزی کنیم.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران روز گذشته در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۸ شهرداری تهران، به نحوه «تدوین» ردیف‌های بودجه و به نوعی نحوه «بررسی و تصویب» ردیف‌های بودجه اداره شهر تهران انتقاد کرد. از دیدگاه بهاره آروین، بودجه اداره شهر تهران در یک زمان محدود بدون توجه به هدف و میزان کارآیی ردیف بودجه‌های تکراری مورد بررسی و نهایتا تصویب قرار می‌گیرد. عدم کارآیی و تاثیرگذاری بودجه‌ریزی برای اداره شهر تهران زمانی بیشتر می‌شود که در برخی سال‌ها از جمله سال جاری، اعضای شورای شهر تهران بدون توجه و بدون در دست داشتن گزارش عملکرد بودجه سال جاری برای بررسی بودجه سال آینده اقدام می‌کنند.

وی در این باره گفت: براساس گزارش عملکرد ۹ ماهه بودجه سال جاری تنها جزئیات ۶۵۰۰ میلیارد از بودجه ۱۷ هزار و ۴۰۰میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۷ در دسترس اعضای شوراست؛ به عبارت دیگر ما در حالی بررسی بودجه سال آینده را آغاز می‌کنیم که تنها عملکرد حدود یک سوم بودجه سال جاری را در دست داریم. حتی همین عملکرد هم تا حد زیادی دقیق نیست، چرا که مجموع پرداختی به واحدهای اجرایی حدود دو برابر این مقدار است اما به دلیل شکاف میان حوزه بودجه و حوزه مالی تا زمانی که اسناد هزینه تایید و نهایی نشود مشخص نیست پرداخت‌های انجام شده به واحدهای اجرایی در کدام ردیف‌های بودجه هزینه شده‌اند. وی تاکید کرد: با چنین گزارش‌های عملکرد ناقص و پرابهام صرف ساعت‌ها زمان برای بررسی و تصویب بودجه بیهوده و بی‌ثمر است. اعضای شورای شهر در حالی ساعت‌ها زمان را برای بررسی ردیف‌ها و جابه‌جایی‌های چند میلیاردی میان ردیف‌ها صرف می‌کنند که در نهایت عدم تحقق درآمدها در سقف مصوب و پرداخت‌های علی‌الحساب حوزه مالی به واحدهای اجرایی و اولویت بخشی هزینه کرد در ردیف بودجه را نه به اولویت‌های شورا و نهادهای سیاست‌گذار بلکه به صلاحدید مدیران اجرایی واگذار می‌کنند.

آروین با اشاره به اینکه راه حل مسائل ما بودجه نیست و باید شفافیت و سنجش‌پذیری در اهداف و سیاست‌ها در دستور کار قرار گیرد اظهار کرد: ما اغلب با ردیف‌های بودجه به شکلی «بت‌واره» مواجه می‌شویم. ردیف‌هایی که معلوم نیست صرف هزینه در آنها دقیقا محدود به چه هدفی برای انجام چه کاری به چه میزان و با چه کیفیتی انجام می‌شود؟ اما با این حال حذف یا کاهش قابل توجه این ردیف‌ها در ما هراسی بی‌دلیل ایجاد می‌کنند. ردیف‌هایی که یک زمانی به دلیلی ایجاد شدند و حال‌ سال‌ها است که با درصدی افزایش پای ثابت بودجه‌های سالانه هستند و کمتر کسی جسارت پرسش جدی از معنا و هدف و میزان دقیق کار انجام شده در ذیل آنها را دارد.