به گزارش «دنیای اقتصاد» ستاد عالی درآمد شهرداری تهران، متشکل از معاونان مالی و شهرسازی و شهرداران مناطق، مدیران کل درآمد، مالی و سرمایه‌گذاری و معاون هماهنگی امور مناطق است که به‌صورت دوره‌ای برای بررسی میزان تحقق تعهدات بودجه‌ای در سازمان‌ها، مناطق و سایر واحدهای تابعه و موانع موجود در مسیر درآمدزایی برگزار می‌شود. در این جلسه با اشاره به تنگنای مالی شهرداری تهران و اثرگذاری مشکلات اقتصادی بر میزان تحقق درآمدهای نقد و غیر نقد شهرداری تهران، بر برنامه‌ریزی برای عبور از مشکلات اقتصادی سال آینده تاکید شده است. در این جلسه با مروری بر میزان تحقق تعهدات بودجه‌ای مناطق، مشکلات سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه در مسیر انجام تعهدات بودجه‌ای نیز مورد بررسی قرار گرفته است. گزارش‌های ارائه شده در این جلسه نشان می‌دهد برخلاف مناطق، بخش زیادی از شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه در تحقق منابع و درآمدهای مصوب در سال جاری با مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند از این رو عملا به واحدهای تابعه زیان‌ده بدل شده‌اند.

در عین حال در این جلسه بر عقب‌ماندگی مناطق در تحقق منابع غیرنقد نیز تاکید شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف تحقق بیش از ۸۰ درصدی منابع نقد بودجه در مناطق مختلف شهر، بخش زیادی از مناطق در تحقق منابع غیر نقد در بهترین حالت در سطح ۳۰ تا ۴۰ درصد عملکرد داشته‌اند. این در حالی است که طبق بودجه مصوب سال جاری، معادل ۴ هزار میلیارد تومان منابع غیرنقد پیش‌بینی شده است. از این رو شهرداری تهران طی سه هفته اخیر دستورالعمل منابع و مصارف غیرنقد را به شهرداری‌های مناطق ابلاغ کرده است. شهردار تهران در جریان این جلسه در جمع مدیران شهری گفت: در شرایط سختی قرار داریم و رکود و مشکلات اقتصادی تاثیر خود را بر اقتصاد شهری گذاشته است. البته این همه مشکل نیست و در سال آینده احتمالا مشکلات بیشتری خواهیم داشت و باید خود را برای این شرایط آماده و برای عبور از آن برنامه‌ریزی کنیم.

پیروز حناچی به درآمدهای شهرداری اشاره کرد و گفت: بیشتر درآمد شهرداری از مناطق به دست می‌آید و نباید انگیزه‌های کسب درآمد در مناطق از بین برود. وی با انتقاد از زیان‌ده بودن برخی از بخش‌های شهرداری یادآور شد: اگر به بخش خصوصی ۳۰۰ مرکز ورزشی برای فعالیت بدهیم، آیا هزینه‌های جاری آن مراکز را هم باید ما تامین کنیم؟ چرا برخی از بخش‌های شهرداری که خود باید درآمدزا باشند، از بودجه شهرداری استفاده می‌کنند؟

حناچی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ناگزیر به سبک کردن مجموعه شهرداری هستیم، البته قصد اخراج هیچ فردی از شهرداری را نداریم، اما می‌توان به شیوه‌های برد – برد این کار را انجام داد. به‌طور مثال، می‌توان کسانی را که مایل هستند، سهام‌دار بخش‌های حقوقی و از مجموعه منتزع کرد.