به گزارش «دنیای اقتصاد»، انتشار این گزارش از بابت اینکه نبض ترافیک شهر را به ناظران، پلیس و شهروندان توضیح می‌دهد اقدام درخور تقدیری از سوی مدیران ترافیکی شهرداری تهران است و می‌تواند نشان‌دهنده اثر اجرای طرح‌های ترافیکی جدید بر میزان تردد خودروها در سطح معابر باشد. طبق این گزارش، سرعت تردد اتوبوس‌ها در تهران طی روزهای کاری هفته اول مهر در ساعات اوج صبح و عصر به‌طور متوسط با ۴ درصد افزایش همراه بوده و این میزان در ساعات اوج صبح و عصر پنج‌شنبه که روز نیمه‌تعطیل پایتخت است، ۱۸ درصد در مقایسه با روز مشابه در هفته اول مهر ۹۶ افزایش یافته است. به این ترتیب یک دستاورد برنامه‌های ترافیکی ویژه مهر امسال را می‌توان در تغییر سرعت حرکت اتوبوس‌ها ردیابی کرد.

گزارش مذکور همچنین نشان می‌دهد وضعیت اشباع تقاطع‌های هوشمند تهران تغییر محسوسی نسبت به سال گذشته نداشته و بهبود نیافته است. گزارش مذکور همچنین حکایت از کاهش ۱۲ درصدی ورود به محدوده طرح ترافیک در ساعات اوج صبح، کاهش ۲۰ درصدی ورود به محدوده زوج و فرد در طول کل روز و نیز کاهش ۳۰ درصدی تردد داخل محدوده طرح ترافیک در طول کل روز نسبت به سال ۹۶ دارد. البته با توجه به کاهش تقریبا ۴۰ درصدی سهمیه‌بگیرهای مجوز طرح ترافیک در سال جاری و تعیین سقف کمتر از سال گذشته برای تعداد خودروهای مجاز ورودی (۱۰۰ هزار خودرو)، این کاهش طبیعی است و نمی‌توان آن را الزاما به بازدارنده بودن بهای تعیین شده برای ورود به این محدوده در نسخه جدید طرح ترافیک نسبت داد. بهبود در آمار خودروهای ورودی می‌تواند ناشی از کنترل سختگیرانه برای رعایت سقف خودروهای مجاز ورودی به محدوده طرح ترافیک از طریق کاهش سهمیه‌ها باشد.

با این همه، گزارش مذکور نشان می‌دهد کیلومتراژ ترافیک (بار ترافیک و طول پیمایش خودروها) در ساعت اوج صبح طی روزهای کاری هفته اول مهر ۲۵ درصد و در زمان اوج عصرگاهی ۱۳ درصد افزایش یافته است. این گزارش در حالی بغرنج‌تر شدن ترافیک در ساعات اوج را به «متفاوت بودن الگوی جریان ترافیک در هفته اول مهرماه ۹۶ به دلیل همزمانی با دهه اول محرم و مراسم سوگواری امام حسین (ع)» نسبت داده که بررسی دنیای اقتصاد نشان می‌دهد امسال به دلیل سپری شدن ایام دهه اول محرم در تابستان و پایان یافتن مراسم و برنامه‌های دسته‌جات عزاداری در شهریور، عملا انتظار ترافیک روان‌تری در مقایسه با پارسال که دهه اول محرم با شروع مهر همزمان بود، می‌رفت. با این حال آمارهای ارائه شده توسط شهرداری نشان می‌دهد وضعیت ترافیک در معابر تهران امسال با وجود اینکه دهه اول محرم سپری، سپس سال تحصیلی جدید آغاز شد، بدتر بوده است. گزارش مذکور همچنین حاکی از افزایش ۵۵ درصدی طول ترافیک در اولین پنج‌شنبه هفته اول مهر در مقایسه با سال ۹۵ است که می‌تواند علامتی از اثر منفی لغو طرح ترافیک در روزهای پنج‌شنبه باشد.

با مرور این گزارش، افزایش کیلومتراژ ترافیک در شرایط عدم همزمانی دهه اول محرم با شروع مهر ماه سوال‌برانگیز می‌شود. دست‌کم دو پاسخ می‌توان برای پرسش درباره علت افزایش طول ترافیک در هفته اول مهر سال جاری متصور بود. پاسخ اول این است که میزان تردد با خودرو در کل سطح شهر افزایش یافته که اگر این طور باشد، باید ریشه‌های آن را در جاهای دیگری از جمله وضعیت، کیفیت و ظرفیت حمل و نقل عمومی، اثر طرح ترافیک جدید بر رفتار ترافیکی شهروندان و دیگر عوامل جست‌وجو و معرفی کرد. اما پاسخ دوم این است که آمارهای هفته اول مهر امسال را نباید با هفته اول مهر سال گذشته مقایسه کرد. در سال گذشته از هفته‌ها قبل موضوع شناورسازی ساعت کاری کارمندان مطرح شد و شهروندان از کم و کیف این تصمیم به‌طور کامل مطلع بودند؛ ضمن اینکه تصویب و ابلاغ آن چند روز قبل از شروع مهر صورت گرفت. امسال اما این ابلاغیه در آخرین ساعات آخرین روز تابستان با امضای معاون اول رئیس‌جمهوری منتشر شد که عملا نتوانست در یکی دو روز اول مهر بر رفتار ترافیکی کارمندان اثر زیادی بگذارد.

به‌طور کلی مقایسه زمان چند روزه ابتدای مهر امسال با چند روز مشابه سال گذشته، چه نتایج مثبتی از بهبود ترافیک داشته باشد یا نشان دهد که وضعیت بدتر شده است، نمی‌تواند چندان قابل اتکا باشد. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند شهرداری با تکیه بر تجهیزات و نرم‌افزارهای ترافیکی در اختیار شرکت کنترل ترافیک شهر تهران، نسبت به انتشار گزارش ماهانه از وضعیت ترافیک در مقایسه با ماه گذشته اقدام کند. به این ترتیب نمای دقیق‌تری از تغییرات وضعیت ترافیک حاصل می‌شود و قطعیت تحلیل‌ها افزایش می‌یابد. در عین حال اصل انتشار گزارش‌های ترافیکی و مقایسه‌ای که از سال گذشته از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران دنبال می‌شود، یک حرکت رو به جلو در مقایسه با دوره‌های گذشته مدیریت شهری است که ادامه آن می‌تواند به ارتقای کیفیت تصمیمات ترافیکی کمک کند.