به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز گذشته بخش میانی خط ۷ متروی تهران که یک بار در دوره گذشته مدیریت شهری افتتاح و به دلیل نواقص جدی ایمنی و فقدان تجهیزات کافی بهره‌برداری آن به شکل موقت متوقف شده بود، بازگشایی شد. اگرچه در خرداد سال گذشته ۲۱ کیلومتر از خط ۷ مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود، اما روز گذشته مسافرگیری در شش کیلومتر میانی قطعه قبلا افتتاح شده مذکور آغاز شد.  به این ترتیب مسافرگیری در ایستگاه‌های مهدیه تهران، بریانک، کمیل، رودکی و شهید نواب صفوی از دیروز آغاز شد. زمان فعالیت این خطوط از ۵ بامداد تا ۲۲:۳۰ است که این زمان تا پایان تیرماه اعمال می‌شود و پس از آن زمان شروع فعالیت خط هفت ۵:۳۰ بامداد خواهد بود. سرفاصله حرکت قطارها در این خط نیز در حال حاضر ۱۵ دقیقه است که به زودی به ۱۰ دقیقه کاهش خواهد یافت.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به تفاوت در چگونگی بازگشایی خط 7 مترو در مقایسه با افتتاح ناقص و فاقد ایمنی آن در سال گذشته خاطرنشان کرد: برنامه‌ای که اکنون مدیریت شهری در زمینه افتتاح خطوط مترو دنبال می‌کند، کاملا با آنچه در گذشته رخ داده متفاوت است.  بهره‌برداری کنونی خط 7 مترو یک بهره‌برداری واقعی به نحوی است که برای شهروندان قابل استفاده باشد. هدوی (سرفاصله) حرکت قطارها در خط 7 مترو ۱۰ دقیقه خواهد بود، در حالی که در گذشته ۲۱ کیلومتر از این خط با هدوی ۵۵ دقیقه افتتاح شد و پس از مدتی این میزان به ۳۵ دقیقه کاهش یافت که در هر دو صورت عملا برای شهروندان قابل استفاده نبود.

وی درخصوص برنامه بهره‌برداری از بخش‌های باقی‌مانده خط ۷ توضیح داد: بخش جنوبی این خط در بخش حدفاصل ایستگاه‌های مهدیه تا بسیج، تا مهر ماه امسال مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و بخش شمالی این خط در بخش حدفاصل ایستگاه نواب صفوی تا میدان کتاب نیز قبل از پایان سال جاری و احتمالا در دی و بهمن‌ماه مسافرگیری را آغاز خواهد کرد. به این ترتیب ۲۱ کیلومتر از خط ۷ که به شکل ناقص و بدون تجهیزات و احراز ایمنی بهره‌برداری و سپس متوقف شده بود، تا پایان امسال با نصب تجهیزات کامل اعم از سیگنالینگ، تهویه‌ها و نظایر آن و با هدوی ۱۰ دقیقه افتتاح خواهد شد. پورسیدآقایی زمان بهره‌برداری از بخش باقی‌مانده خط۷ در قطعه شمالی آن‌که حدفاصل ایستگاه‌های میدان صنعت تا میدان کتاب را شامل می‌شود، اواخر بهار یا تابستان سال آینده اعلام کرد، اما در عین حال یادآور شد بخش عمده عملیات عمرانی به ویژه در زمینه تکمیل عملیات ساختمانی و ریل‌گذاری در این قطعه نیز طی سال جاری اجرا خواهد شد.

معاون شهردار تهران از افتتاح ۱۰ کیلومتر از بخش جنوبی خط ۶ مترو در بخش حدفاصل دولت‌آباد تا میدان امام حسین(ع) و در وهله اول با چهار ایستگاه فعال تا پایان شهریورماه امسال نیز خبر داد و افزود: بخش باقی‌مانده از خط ۶ تا محدوده کن و سولقان در شمال غرب پایتخت نیز در صورت گشایش مالی تا پایان بهار سال آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. پورسیدآقایی یادآور شد که افتتاح خطوط ۶ و ۷ مترو به شکل کامل و با تمام تجهیزات فنی مورد نیاز و نیز پارکینگ قطارها و فضاهای دپوی واگن‌های تعمیراتی ویژه این خطوط بهره‌برداری خواهد شد. این در حالی است که در گذشته برخی خطوط مترو حتی بدون فضای دپوی قطارها بهره‌برداری شده و مشکلاتی را در زمینه تنظیم سرفاصله بهینه قطارها ایجاد کرده بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران اعلام کرد که برای تکمیل خط ۷ مترو حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان و برای تکمیل خط ۶ نیز با احتساب تمام تجهیزات ایستگاهی، پارکینگ و دپوهای تعمیراتی، ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که این رقم تنها ساخت مترو را پوشش داده و بدون احتساب هزینه تامین واگن برای فعالیت در این خطوط جدید است. وی با اعلام اینکه بخشی از تجهیزات ۷۰ واگن مترو که از گذشته خریداری شده بود، به کشور وارد شده و پس از تکمیل پرداخت‌ها، بقیه این تجهیزات نیز وارد و تحویل شرکت واگن‌سازی تهران خواهد شد، گفت: به این ترتیب تا پایان امسال ۱۰ قطار جدید تولید و به شرکت بهره‌برداری مترو تحویل خواهد شد. افزون بر این در بلندمدت ۶۳۰ واگن که از سوی دولت به متروی تهران اختصاص یافته و مناقصه آن نیز برگزار شده، به مترو تزریق خواهد شد.

در عین حال راهکار کوتاه‌مدت دیگری که معاون شهردار تهران برای تزریق واگن به قطعات بهره‌برداری شده از خطوط ۶ و ۷ در سال جاری دارد، افزایش بهره‌وری واگن‌های موجود و بهینه‌سازی آنهاست. به گفته وی، در گذشته همواره بیش از ۴۵ درصد از قطارهای مترو در شرایط اورهال و برای تعمیرات متوقف بودند، این در حالی است که اکنون این میزان به کمتر از ۳۵ درصد رسیده و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال به نرخ نرمال جهانی یعنی ۱۵ درصد خواهد رسید تا به این ترتیب بهره‌وری ناوگان موجود افزایش یابد و به بخشی از نیاز خطوط ۶ و ۷ نیز پاسخ داده شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، محمدعلی افشانی، شهردار تهران نیز در مراسم بازگشایی بخش میانی خط ۷ متروی تهران درباره تغییرات این خط در مقایسه با گذشته، با بیان اینکه با بررسی‌های انجام‌شده نواقص خط ۷ مشخص و برای رفع آن اقدام شد، گفت: تعدادی از ایستگاه‌های این خط آماده نبود؛ برخی از ایستگاه‌ها پله برقی نداشت؛ در تعدادی از ایستگاه‌ها هواکش در راه‌های خروجی موجود نبود که خوشبختانه این مشکلات در حال حاضر رفع شده و ۵ ایستگاه اکنون مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در آینده نزدیک تلاش می‌کنیم ایمنی تمام ایستگاه‌های خط ۷ را برقرار کرده و این خط را به‌طور کامل مورد بهره‌برداری قرار دهیم.