به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌‌وشهرسازی، محمد سعید ایزدی افزود: سهل‌انگاری دستگاه‌های متولی، سوداگری زمین و مستغلات و همچنین ناآگاهی و عدم درک صحیح از ارزش‌های عناصر و بافت‌های تاریخی از جمله عواملی است که سبب تخریب‌های گسترده در شهرهای مختلف شده است. وی در واکنش به تخریب آثار تاریخی در شهرهای مختلف کشور در این مقطع زمانی با تاکید بر اینکه باید مردم، سازمان‌های تخصصی و مسوولان ارشد در حفاظت از آثار تاریخی همدل باشند، گفت: عجیب و نگران‌کننده است در این مقطع زمانی که همگان داعیه حفاظت از آثار تاریخی را دارند، شاهدیم که چقدر راحت آثار تاریخی تخریب می‌شوند و هر از گاهی خبر این به گوش می‌رسد که ساختمان‌های ثبت شده در اقصی نقاط کشور از جمله بافت تاریخی شهر شیراز مورد هجوم بولدوزرها واقع شده‌اند، یا خبر می‌رسد که بخشی از دیوار مجموعه ارزشمند کارخانه حریربافی چالوس مورد تعرض و تخریب قرار گرفته است، یا همچنین، بناها و ساختمان‌های ارزشمندی در اصفهان، کاشان، شیراز، بوشهر مورد تخریب واقع شده‌اند، یا حتی ساختمان‌های ارزشمندی به دلیل تعریض خیابان در تبریز مورد تعرض قرار گرفته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید مجدد بر این مطلب که پذیرش این تخریب‌ها در این مقطع زمانی بسیار دشوار است و هیچ گونه توجیهی ندارد، افزود: شاید اگر این رخدادها در دوران گذشته بود، می‌توانستیم خود را این گونه قانع کنیم که اولویت دولت یا دستگاه‌های متولی چیز دیگری است. اما در این مقطع زمانی که همه دستگاه‌ها مدعی موضوع حفاظت از میراث‌فرهنگی هستند، تخریب این آثار به این شکل، هیچ توجیهی ندارد و قابل پذیرش نیست. وی تصریح کرد: اطمینان داریم که مقام معظم رهبری از این تقاضا حمایت خواهند کرد، همان‌طور که پیش‌تر نیز از این قبیل جریانات، حمایت‌های لازم را داشتند.   دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، اعلام کرد: معتقدم در این مقطع زمانی نباید اجازه هیچ گونه تخریبی را در شهرهایمان به هیچ یک از دستگاه‌ها اعم از دولتی، شهرداری و بنگاه‌های اقتصادی که تمایل به توسعه در این مناطق دارند، بدهیم.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه روند طی شده ما را به جایی رسانده که با حداقلی از آثار تاریخی روبه رو هستیم و شاید بتوان گفت که بخش اعظمی از آثار باارزش کشور را در شهرها از دست داده‌ایم و آنچه تاکنون باقی‌مانده، محدود و حداقلی است. بنابراین با تاکید مجدد روی حفاظت از آنها از تمامی مسوولان درخواست دارم که روی حفاظت از آثار باقیمانده تاکید داشته باشند و با حساسیت نسبت به موضوع تاکید داشته باشند. معاون وزیر راه و شهرسازی از تنظیم بخشنامه‌ای برای مدیران استانی برای حفاظت ویژه از آثار تاریخی خبر داد و گفت: بخشنامه‌ای را تنظیم کرده و به تمامی مدیران در استان‌ها ارسال کرده‌ایم با این تاکید که مراقبت ویژه‌ای از آثار تاریخی شهرهای خود داشته باشند و جلوی هرگونه تخریبی را در مراجع قانونی  بگیرند.