آشفتگی در ثبت‌نام طرح ترافیک 97

به گزارش «دنیای اقتصاد»،‌ یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز طرح ترافیک سال‌های ۹۶ و ۹۷ را می‌توان به هوشمندتر شدن پیاده‌سازی و کنترل طرح در سال پیش‌رو نسبت داد. در سال آینده میزان استفاده از دوربین‌های هوشمند ترافیکی به واسطه کنترل زمان‌های ورود و خروج به محدوده طرح ترافیک بیش از سال جاری خواهد بود و به همین منظور تجهیزات جدیدی نیز در سطح معابر مرکز شهر نصب شده است. بنابراین هوشمندسازی مجموعه طرح ترافیک ضرورت و پیش‌نیاز اصلی اجرای این طرح است. با این وجود دیروز همزمان با گشایش سایت مربوط به سامانه ثبت‌نام طرح ترافیک ۹۷، این سامانه به کلی از دسترس خارج شد. پیش از ظهر روز گذشته مصطفی قنبرنژاد، مدیر واحد صدور آرم سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که سامانه ثبت نام طرح ترافیک به نشانی «my.tehran.ir» از هم‌اکنون برای شهروندان قابل استفاده است و متقاضیان ورود به محدوده طرح ترافیک در سال ۹۷ باید نسبت به ثبت مشخصات فردی و خودروی خود در سامانه اقدام کنند.

به گفته وی، برابر مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، بیماران خاص، افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی، جانبازان، خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، عکاسان خبری، رانندگان آژانس‌ها و موسسات اتومبیل کرایه، سرویس مجاز مدارس، وانت بارها وکامیونت‌های تا سقف ۶ تن در سقف ورودی مشمول تخفیف می‌شوند که در این موارد نیز مالکان خودرو، باید نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام کنند. قنبرنژاد توضیح داد: ثبت نام اولیه این دست از افراد به معنای بهره‌مندی از تخفیف نبوده و شمول تخفیف برای آنها مستلزم ارائه مدارک در دفاتر خدمات الکترونیک شهر و تایید از سوی نهادها و مراجع ذی‌ربط در چارچوب مصوبه شورای اسلامی شهر و آیین‌نامه‌های مربوطه خواهد بود. مدیر واحد صدور آرم سازمان حمل و نقل و ترافیک توضیح داد: ساکنان محدوده طرح ترافیک که برای یک بار خروج قبل از ساعت ۸:۳۰ و یک بار ورود پس از ساعت ۱۷ از پرداخت عوارض معاف هستند، به منظور برخورداری از این امتیاز علاوه بر ثبت نام در سامانه باید نسبت به ارائه مدارک سکونت خود به دفاتر خدمات الکترونیک شهر نیز اقدام کنند؛ همچنین دارندگان خودروهای برقی و هیبریدی که شامل تخفیف تردد در محدوده طرح ترافیک می‌شوند نیز علاوه بر ثبت نام در سامانه باید مدارک لازم را برای بهره‌مندی از تخفیف به دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه کنند.

با اعلام این خبر بدون اطلاع‌رسانی قبلی، دیروز ناگهان حجم انبوهی از متقاضیان دریافت مجوز طرح ترافیک وارد سامانه موسوم به «تهران من» شدند و از آنجا که ظرفیت سامانه مذکور با حجم متقاضیان تناسب نداشت، این سامانه از حوالی ظهر دست‌کم تا زمان نگارش این خبر (ساعت ۱۶) از دسترس خارج و عملا غیرقابل استفاده شد.

یکی دیگر از دلایل هجوم یکباره متقاضیان به سامانه ثبت نام طرح ترافیک این بود که مدیر واحد صدور آرم سازمان حمل و نقل و ترافیک درباره زمان پایان ثبت‌نام اطلاع‌رسانی نکرد و این موضوع موجب شد بسیاری از شهروندان تهرانی با این تصور که احتمالا سامانه مذکور تا پایان امسال قابل استفاده است، تلاش کنند همان دیروز ثبت نام خود را انجام دهند که البته با توجه به فقدان ظرفیت سایت برای میزبانی آنها، اغلب ناکام ماندند. بروز این آشفتگی در ثبت‌نام طرح ترافیک ۹۷ می‌تواند بازتاب‌دهنده عدم آمادگی مجموعه مدیریت شهری و فقدان تجهیزات کافی مدیریت هوشمند ثبت نام متقاضیان بوده و ممکن است مصادیق دیگری از آن در اجرای طرح ترافیک ۹۷ که کاملا به تجهیزات هوشمند وابسته است، در سال آینده نمود پیدا کند.