به گزارش «دنیای اقتصاد» پایتخت‌نشینان دیروز یکی از آلوده‌ترین ایام سال جاری را پشت سر گذاشتند و شاخص کیفیت هوای شهر از نیمه شب و لحظات آغازین روز دوشنبه تا لحظه نگارش این خبر (ساعت ۱۶) بیش از ۱۵۰ واحد و وضعیت قرمز بر هوای شهر حاکم بود. به این ترتیب دیروز هوای تهران یکسره در شرایط اضطرار قرار داشت و اجرای سراسری زوج و فرد از در منازل و تعطیلی مدارس در مقطع دبستان موجب کاهش محسوس غلظت آلاینده‌ها نشد.

آلودگی روزهای اخیر تهران ناشی از پدیده وارونگی هوا بوده است؛ به‌نحوی‌که کاهش دما و در عین حال نبود باد موثر در جو موجب حبس آلاینده‌ها در لایه‌های پایینی جو و رقم خوردن روزهای ناسالم برای تمام شهروندان شده است. برابر پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران امروز هم هوای شهر برای عموم شهروندان ناسالم خواهد بود.

بررسی شاخص کیفیت هوا در نیمه نخست زمستان امسال نشان می‌دهد کیفیت هوا در مجموع امسال نسبت به سال گذشته تنزل یافته است؛ چراکه تعداد روزهای سالم سال ۹۶ یک روز کمتر از سال گذشته بوده و در ۴۵ روز نخست زمستان امسال، تهرانی‌ها فقط در ۱۶ روز شانس تنفس در هوای سالم را داشته‌اند. به این ترتیب مجموع روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس شامل کودکان، سالمندان، زنان باردار و بیماران قلبی و عروقی با شاخص بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ واحد و روزهای ناسالم برای همه با شاخص ۱۵۱ تا ۲۰۰ واحد نیز در نیمه اول زمستان امسال یک روز بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.