به گزارش «دنیای‌اقتصاد»،‌ در این میان آپارتمان‌های میانسال و کهنه‌سازی که دچار نواقصی همچون فقدان آسانسور و پارکینگ، مشکل نقشه و نور ساختمان و مواردی از این دست هستند، به دلیل قیمت‌گذاری مناسب‌تر توسط مالکان، بیش از پیش رونق گرفته‌اند.

آپارتمان‌های میانسال و کهنه‌ساز موجود در بازار مسکن را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول آپارتمان‌های ۱۱ تا ۱۵ سال ساخت هستند که شرط سنی استفاده از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای آنها وجود دارد. گروه دوم نیز آپارتمان‌های با سن بنای ۱۶ تا ۲۰ سال هستند که از قابلیت استفاده از تسهیلات بدون سپرده و از محل اوراق مسکن تا سقف ۱۴۰ میلیون تومان برخوردارند. این آپارتمان‌ها به دلیل قیمت‌گذاری مناسب‌تر در مقایسه با آپارتمان‌های نوساز تا ۱۰ساله، کانون مراجعه متقاضیانی شده‌اند که شرایط افزایش بودجه خود را متناسب با روند رشد قیمت آپارتمان‌های کم‌سن ندارند.  در این میان آپارتمان‌های مشکل‌دار بهترین گزینه برای خانه‌دار شدن کسانی هستند که مستاجر بوده و در خانه‌های بزرگ‌متراژ در قالب قرارداد رهن کامل سکونت دارند. این گروه اکنون می‌توانند با اخذ تسهیلات زوجین بانک عامل بخش مسکن از محل خرید اوراق و انضمام آن به جعاله و تسهیلات ۲۰ میلیونی بدون سپرده و بدون نیاز به اوراق که اخیرا پرداخت آن در دستور کار قرار گرفته است، به‌راحتی و بدون فشار مالی صاحب‌خانه شوند.

به‌عنوان مثال یکی از مراجعان به بنگاهی در خیابان ستارخان طی چند روز اخیر، زوج مستاجری در آپارتمان ۱۰۰ مترمربعی با امکانات کامل و با پرداخت ودیعه ۱۲۵ میلیون تومانی بودند که در جریان جست‌وجوی ملک، آپارتمان ۸۰ مترمربعی طبقه چهارم بدون آسانسور و پارکینگ، ۱۵ سال ساخت در همین خیابان را به قیمت مترمربعی ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تملک کردند. به این ترتیب روندی که قیمت‌ها در بازار مسکن طی می‌کند به رونق بازار آپارتمان‌های مشکل‌دار و قیمت‌مناسب منجر شده است.

 

07-02